Find osFind os på Google PlusFind os på LinkedIn
topfoto.jpg

Konkurrenceregler Facebook

Hvad må jeg?

  • Kræve, at deltageren liker eller kommenterer opslaget.
  • Opfordre til deling af opslaget. Eksempelvis: 'Del gerne, så dine venner også får en chance'.
  • Kræve, at deltageren liker din Facebook-side. Dette frarådes imidlertid, idet de følgere, som du får, højst sandsynligt ikke engagerer sig i andet indhold på din Facebook-side. Dermed straffes din side af Facebooks News Feed algoritme, som blandt andet vurderer kvaliteten af dit indhold ud fra, hvor stor en procentdel af dine følgere, der engagerer sig i det.
  • Offentliggøre vinderens navn på din Facebook-side. Det er imidlertid god skik at få samtykke først, eller som minimum oplyse om det i konkurrencebetingelserne – eksemplevis 'Vinderen offentliggøres her på siden'.


Hvad må jeg ikke?

  • Kræve eller præmiere, deling af opslaget fx "Del for at deltage”.
  • Kræve eller præmiere, at deltageren tagger sig selv eller sine venner. Derimod må du gerne opfordre deltageren til at fortælle, hvem de gerne vil have med på eksempelvis et kroophold. Det kan være 'min bror', men også en ven med navns nævnelse. At folk så vælger at tagge vedkommende, er op til den enkelte, og således er det ikke et krav fra annoncørens side.


Hvad skal jeg altid huske?

  • Tydeliggøre, at Facebook ikke har noget med konkurrencen at gøre. Du er velkommen til at bruge denne formulering:
    'Denne konkurrence er hverken sponseret, støttet eller administreret af, eller associeret med Facebook. Ved afgivelse af tilladelser og informationer, gives disse til *VIRKSOMHED*, og dermed ikke til Facebook.'
  • Overholde de generelle regler for markedsføring.

Hvis konkurrencen ikke har en monetær værdi, så kan du se bort fra reglerne. Altså hvis man ikke vinder noget af pengemæssig værdi, men istedet modtager en titel som 'Månedens baby' eller 'Årets traveller.


Tjekliste til konkurrencebetingelserne

Herunder en tjekliste til hvad konkurrencebetingelserne skal indeholde. 

  • Hvad er præmien?
  • At præmien ikke kan ombyttes til kontanter, hvis det er tilfældet.
  • Hvordan man deltager i konkurrencen?
  • Hvem kan deltage? (foreksempel kun personer bosat i Danmark).
  • Aldersbekræftelse (foreksempel at man skal være over 18 år).
  • Sluttidspunkt for konkurrencen.
  • Udvælgelsesprocedure (fx lodtrækning).
  • Hvordan bliver vinderen kontaktet. Ved Facebook-konkurrencer har man oftest kun navnet, og skal derfor sende en personlig besked til vinderen. Det kan derfor være en god idé at bede deltageren om at sende en mail med kontaktoplysninger for at deltage. Hvis man så ovenikøbet tydeliggør i opslaget, at man tilmelder sig nyhedsbrevet ved at deltage, er det win-win.
  • At rettighederne overdrages. Eksempelvis hvis du ønsker at bruge billederne fra en fotokonkurrence.
  • Praktiske oplysninger:
    • hvornår vinderen trækkes
    • hvor og hvornår vinderen bliver offentliggjort
    • betingelser for levering /afhentning
    • forældelse af gevinsten

Alt dette skal du oplyse i konkurrencebetingelserne, og du kan enten skrive det direkte i opslaget, eller et sted på din hjemmeside, som du linker til i opslaget. Eksempel: www.inspiration.dk/konkurrencer/konkurrencebetingelser-facebook-instagram


Regler om præmieafgift

Reglerne om præmieafgift går i al sin enkelthed ud på, at din virksomhed skal betale afgift, når en af følgende betingelser er opfyldt:

  • Konkurrence er offentlig tilgængelig
  • Udvælgelsen sker tilfældigt / ved lodtrækning.
  • Konkurrencen kræver ikke en særlig viden eller indsats for at deltage.

Præmier, som har en værdi på under 200 kroner, er ikke afgiftspligtige. Alt efter om præmien er kontanter eller produkter/ydelser, skal du betale 15 - 17,5 %  i præmieafgift af præmiens værdi, som overstiger 200 kroner.

Vil du læse mere?

Facebook Page terms
Markedsføringsloven
Forbrugerombudsmandens standpunkt om markedsføring via sociale medier
Regler om præmieafgift på Skat

 

Ønsker du tilbud eller en snak?

Vi ringer dig gerne op, hvis du vil vide mere om vores ydelser og produkter.

Ja tak,  jeg vil gerne kontaktes 

 

Kontakt os

 

Website © UptimeFjernsupport Åbn fjernsupport