Facebook
top-uptime

Facebook konkurrenceregler 2020

Sådan, laver du en "lovlig" konkurrence på Facebook 

Hvordan er det nu lige, det er med konkurrencer på Facebook? Hvis du er i tvivl, om dine konkurrencer overholder reglerne? Så læs med her! 

Rigtig mange virksomheder benytter sig af muligheden for at lave konkurrencer på deres Facebook sider. Og rigtig mange virksomheder kommer til at overtræde reglerne. De gør det ikke med vilje, men fordi Facebook har ændret reglerne mange gange. Det er ikke altid, at reglerne giver super meget mening. 

Så for lige at få et overblik over de nye konkurrenceregler på Facebook, gennemgår vi hvad du må og ikke må, når du opsætter konkurrencer. 

Hvad må jeg?

  • Du må gerne kræve, at deltageren "Synes godt om" dit opslag for at deltage i konkurrencen. 
  • Du må gerne kræve, at deltageren skal lave et opslag på din side for at deltage. 
  • Du må gerne kræve, at deltageren skal kommentere dit opslag for at deltage. 
  • Du må gerne kræve, at deltageren skal sende en besked til din side for at deltage i din konkurrence. 

Hvad må jeg ikke?

  • Du må IKKE udlove præmier, når du når et vist antal følgere på din Facebookside. 
  • Du må IKKE kræve, at deltageren skal tagge deres venner for at deltage. 
  • Du må IKKE kræve, at deltageren skal dele et opslag på deres egen væg for at deltage i konkurrencen. 
  • Du må IKKE kræve, at deltageren skal "Synes godt om" din side for at deltage. 

Hvad skal jeg altid huske?

Udover ovenstående, er det altid vigtigt at tydeliggøre, at Facebook ikke har noget med konkurrencen at gøre. Du er velkommen til at bruge denne formulering i dine konkurrencer: "Denne konkurrence er hverken sponseret, støttet, administreret eller på anden vis forbundet med Facebook."

Derudover er det vigtigt, at du overholder generelle regler for markedsføring. 

Hvis konkurrencen ikke har en monetær værdi, så kan du se bort fra reglerne. Altså hvis man ikke vinder noget af pengemæssig værdi, men istedet modtager en titel som 'Månedens baby' eller 'Årets traveller.' 

Tjekliste til konkurrencebetingelserne

Herunder finder du en tjekliste til, hvad konkurrencebetingelserne skal indeholde. 

  • Hvad er præmien?
  • At præmien ikke kan ombyttes til kontanter, hvis det er tilfældet.
  • Hvordan man deltager i konkurrencen?
  • Hvem kan deltage? (foreksempel kun personer bosat i Danmark).
  • Aldersbekræftelse (foreksempel at man skal være over 18 år).
  • Sluttidspunkt for konkurrencen.
  • Udvælgelsesprocedure (fx lodtrækning).
  • Hvordan bliver vinderen kontaktet. Ved Facebook-konkurrencer har man oftest kun navnet, og skal derfor sende en personlig besked til vinderen. Det kan derfor være en god idé at bede deltageren om at sende en mail med kontaktoplysninger for at deltage. Hvis man så ovenikøbet tydeliggør i opslaget, at man tilmelder sig nyhedsbrevet ved at deltage, er det win-win.
  • At rettighederne overdrages. Eksempelvis hvis du ønsker at bruge billederne fra en fotokonkurrence.
  • Praktiske oplysninger:
    • hvornår vinderen trækkes
    • hvor og hvornår vinderen bliver offentliggjort
    • betingelser for levering /afhentning
    • forældelse af gevinsten

Alt dette skal du oplyse i konkurrencebetingelserne, og du kan enten skrive det direkte i opslaget, eller et sted på din hjemmeside, som du linker til i opslaget.

Regler om præmieafgift

Spiludbyderen skal betale en gevinstafgift på 17,5 pct.
Reglerne om præmieafgift går i al sin enkelthed ud på, at din virksomhed skal betale afgift, når en af følgende betingelser er opfyldt:

  • Konkurrence er offentlig tilgængelig
  • Udvælgelsen sker tilfældigt/ved lodtrækning.
  • Konkurrencen kræver ikke en særlig viden eller indsats for at deltage.

Den afgiftsfri bundgrænse er sat til 750 kr. for værdien af gevinster, som ikke er kontantgevinster. For kontantgevinster gælder der en bundgrænse på 200 kr.

Virksomheden skal anmelde sig til registrering for gevinstafgift på virk.dk ved brug af blanket 29.063. Angivelse og betaling skal ske via TastSelv Erhverv enten månedsvis eller senest 15 dage efter, at resultatet af konkurrencen foreligger.

Vil du vide mere?

Annoncering på Facebook
Facebook Page terms
Facebooks officielle konkurrenceregler
Facebooks egne DO'S and DON'TS
Markedsføringsloven
Forbrugerombudsmandens standpunkt om markedsføring via sociale medier
Regler om præmieafgift på Skat

 

Ønsker du tilbud eller en snak?

Vi ringer dig gerne op, hvis du vil vide mere om vores ydelser og produkter.

Ja tak,  jeg vil gerne kontaktes 

 

Website © UptimeFjernsupport Åbn fjernsupport