Facebook
top-uptime

Tilbage til listen

11. oktober 2018 | af Anja Phyllis Sjögren

10 gode råd til dig og din Instagram


Det tegnede så godt...

Du var fuld af go´ energi og ambitionerne lå helt oppe under loftet, da du i sin tid åbnede din konto på Instagram.

Hvor svært ku´ det være, at bruge verdens største og stærkeste sociale billedmedieplatform til at skabe værdifulde relationer til nuværende og potentielle kunder. Og gennem dialog og deling af indhold knytte stærke og langt mere personlige bånd, som selvfølgelig øger efterspørgslen efter lige netop dit produkt. YES!

Men hvad gik galt?

Hvorfor føler du, at du er gået i stå? At din indsats på Instagram er i stampe og at antallet af følgere er stagneret. Måske er du ligefrem nået dertil, at dine følgere dropper dig og selv Instagrams algoritme slår en står bue udenom din konto.

Fortvivl ej. For det første er du ikke ene i verden her. Og her fornyligt udgav @JohannesKanter fra SocialMediaToday en rigtig fin artikel om emnet. Den er spækket med masser af gode råd og dos and don'ts til dig, der gerne vil ud af stagnationsboblen med stadigt flere følgere i sigte og masser af god instakarma i din online marketing.

I blogindlægget her har vi valgt at lange @JohannesKanters ti hyppigste gå-i-stå-årsager over disken med en smule krydderi fra egen urtehave og bud på konstruktive løsninger til hvert enkelt punkt.

1. Du engagerer dig ikke nok. Og måske slet ikke?

Du har helt glemt, at Instagram ikke er et statisk billedgalleri til show off, men et socialt medie, der, som navnet jo ligesom antyder, fordrer socialt engagement. Gensidigt. Når dine følgere forsøger at skabe dialog i dit kommentarfelt, svarer du først flere uger efter. Eller måske slet ikke. Og til sidst orker de dig bare ikke mere.

Hvordan kommer du så videre? Jo – du husker at svare. Gerne hurtigt. Og allerhelst på en måde, hvor du udviser indlevelse og ægte interesse. Din åbenhed fanger både følgere og Instagrams algoritme. Det er faktisk såre simpelt.

2. Du er ikke vedvarende i dit flow

Du glemmer helt mediet og forsømmer dine følgere i uge- eller sågar månedsvis. Forsøg at opretholde et konsistent flow med en stabil frekvens for dine posts. De skal komme i en lind strøm baseret på dit mål om eksempelvis at poste hver anden dag, en gang om ugen eller det, der nu passer dig. Det er tidskrævende, ja. Og du skal investere.

Er du nået op på en 5- eller 6-cifret følgerskare, er det endnu mere påkrævet, at du holder godt fast og løbende poster indhold. I starten er det ok ikke at poste hver dag, men jo mere seriøst du bliver med din Instagram profil desto oftere er du også nødt til at poste nye billeder. Gerne flere gange dagligt, da det giver dig bedre mulighed for at skabe engagement fra dine følgere. Tænk over, at det, du deler i dag, gerne skal bygge bro og lede frem til din næste indholdsdeling.

Hvad gør du så? Du får en særlig kalender op at køre, hvor du planlægger og holder et kontinuerligt overblik. Her kan du nemt finde den røde tråd i dine kommende delinger af spændende indhold, så de samlet set giver mening – både for dig og dine følgere. Det handler jo om at berige og om at imødekomme dine følgers forventninger.

3. Du interagerer ikke med andre på Instagram

Og hvorfor skulle du også det? Jo – hvis du gerne vil have dit navn printet på alles hornhinde, er du nødt til at kommentere og gå i dialog med andre i din branche eller niche på Instagram. Kom ud af boblen. Og måske får du ovenikøbet nye, frugtbare forretningsforbindelser på den konto. Tænk især over, at nogle kan være vigtige influencers og at du herigennem får lejlighed til at eksponere dit brand og fremvise dit produkt for nye målgrupper.

En lille bonus ved at bruge tid på at kommentere, like og følge andre er at Instagrams algoritmer elsker det. Gør du dette godt, har du større chance for at blive vist for nye personer der ikke kender til din side endnu.

4. Du bruger slet ikke Instagrams øvrige features og formater

Dine billeder er smukke og den visuelle repræsentation slår ikke fejl. Men skaber de nok opmærksomhed?

Formentlig nej. Du skal brede dig og maksimere de muligheder, som Instagram tilbyder. Du skal udnytte mediet til fulde og gøre brug af features som Historier med de helt rigtige hashtags og location markers. Overvej videoindhold, GIFs, boomerang eller Cinemagraphics. Din eksponering går af fløjten, hvis du taber pusten eller bare ikke orker at bruge 5-10 minutter på at sætte dig ind i disse gyldne muligheder, som Instagram gemmer til dig i godteposen.

Jo flere formater, du jonglerer, jo mere opmærksomhed får du. Og tænk over, hvilke features, der passer bedst til dine budskaber. Nogle egner sig til video, andre til GIFs und so weiter.
Du kan læse mere om brug af Historier og dine øvrige muligheder på dansk. 

5. Dit indhold er kedeligt

Du er efterhånden blevet rigtig gode venner med Instagram og du har fundet din helt egen skudsikre opskrift på, hvordan dén kage skal skæres. Trygt og sikkert. Du tager ingen chancer, når du poster, og viser derfor heller ingen personlighed.
Det, du nok mangler, er at fortælle gode historier til dine billeder. Det lyder måske sårbart. Det skal jo være din personlige fortælling, for det er den, der skaber værdi. Spørg altid dig selv, hvad der vil fange dine følgere og hvad, der gør din post unik. Og husk, at det betaler sig BIG TIME at bruge et par minutter ekstra på lige at reflektere over dine historier og den samhørighed, du forsøger at skabe mellem dig, din virksomhed, dit indhold og dine følgere.

6. Ærlig talt – kan du overhovedet kende dig selv?

Kan du kende dig selv, når du poster på Instagram? Eller forsøger du blot at mime det, som alle andre gør i troen på, at det er dét, som dine følgere i virkeligheden vil have?

Det autentiske og unikke er ærligt. Og det er netop denne befriende ærlighed, der taler til dine følgere. Find din egen stemme og lad være med at bruge for meget filter – både i tekst og billede. Inviter dine følgere om bag bagtæppet og ind i privaten. Og husk, at det netop er det, de allerstørste influencers gør.

7. Du overreklamerer og trætter folk

Du kender det fra Facebook, når din gamle skolekammerat overøser dig med banale trivialiteter. Øllebrød til morgenmad og bussen, der er forsinket igen igen. Det er leverpostej og letmælk ud i det uendelige. Og hvad gør du? Du bliver overmæt, bladrer ligegyldigt forbi og i værste fald blokerer du din gamle ven.

Sådan går det ofte med online markedsføring og det er netop derfor, at Ad Blockers er så sindssygt populære. Skriv dig endelig bag øret, at Instagram er særlig følsom overfor netop overpromovering.

Der er intet galt i at købe reklameplads på Instagram. Du kan bare ikke tæske det samme reklamebudskab af igen og igen, der skriger KØB KØB KØB og tro, at det skaber opmærksomhed og dermed mersalg.

Prøv i stedet at skabe organisk indhold med en vis grad af ydmyghed overfor Instagrams mange brugere og den kultur, som hersker på den sociale medieplatform. Det kræver indlevelse, men betaler sig. Og det er som regel også det organiske, som folk husker og som de gerne vil interagere med.

8. Har du totalt glemt at opdatere din profil?

Du har opsat din nye konto på Instagram og herefter er al fokus rettet mod dine posts og øvrige aktiviteter. Efter et par år risikerer du, at dine førstegangsbesøgende får et særdeles dårligt indtryk af dig. Dit profilbillede er falmet, dit handle kikset, og din bio er kedelig og har aldrig set skyggen af opdatering – også selvom du er i rivende udvikling.

Husk, at det netop er her, at mange beslutter dig for, om de vil følge dig eller ej. Er du kedelig, diffus eller uden skyggen af særlig personlighed, drejer mange om på hælen. Desværre.

Det, du skal gøre, er at have et indbydende profilbillede, der klart og tydeligt viser dit ansigt eller dit logo. Tænk især over størrelse, beskæring og objektfylde. Det skal se godt ud.

Dit brugernavn skal være sigende, gerne specielt på den fede måde, og ikke mindst nemt at huske. Særligt skal din bio være velskrevet og spændende at læse.

9. Du mangler et klart fokus

Din konto forvirrer og det er svært at afkode din identitet. Hvem er du og hvad er dit egentlige brand? Tænk over, at man skal kunne se dit sande jeg på få sekunder. Det er netop her, at du skaber de forventninger, der fører til nye følgere.

Du skal have et klart fokus i alt, hvad du eksponerer. Derfor er det et must at være fuldt bevidst om, hvem dine målgrupper er. Kend dine følgere og du vil nemt kunne målrette dine budskaber og dit indhold på en måde, der indfrier alles forventninger.

10. Du køber følgere og deltager i tvivlsomme schemes

Det allerværste, du kan gøre, er at blæse på Instgrams Terms of Service. Og det gør du, når du køber dine følgere. Som sådan er det fint at sætte skub i sagerne og booste antallet følgere. Det lader jo til, at du herigennem kan øge dit enganement. Men det er en kortsigtet plan, som er dømt til at slå fejl. 

Det, der virker, er naturlig vækst. Og det får du altså ikke på denne måde. Husk, at Instagram gennemskuer det og slår tilbage med sanktioner. Desuden findes der masser af apps, der vil afsløre dig til skue for alt og alle pga. pludselige spikes i din vækstkurve. Du vil ikke fremstå som en platugle, vel?

Derfor! Lad være med at købe følgere og lad være med falde for dumsmarte tilbud fra firmaer, der tilbyder dig et hurtigt fiks. Du får aldrig succes med din online marketing på Instagram med denne tilgang.

Social medieaktivitet er en vigtig faktor i fremtidens markedsføring – langt mere end det nogensinde har været. Og vigtigheden af din tilstedeværelse og aktivteter, vil få stadig større betydning for din virksomhed. Derfor er det super vigtigt at holde in mente, at hvis din Instagramprofil er fyldt med bots og fake profiler, vil du i fremtiden blive hårdt ramt og straffet af Googles, Facebooks og Instagrams algoritmer. AVS!

Vi ønsker dig masser af succes

Vi håber, at du har fået indsigt i, hvordan du kommer videre med din Instagram, når du er stagneret og har svært ved at ekspandere. Er du helt ny i klubben, kan du stadig bruge disse ti råd som fremtidige pejlemærker og til at udarbejde en solid strategi til dine online marketing på Instagram.

Se alle blogindlæg

Website © UptimeFjernsupport Åbn fjernsupport

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber
popout_cookieTil popoutUptime13 dage
SL_CA/B TestningSmartlook2 år
Pk idTil Piwik statistikPiwik1 år
Pk refTil Piwik statistikPiwik

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere