Facebook
top-uptime

Tilbage til listen

16. januar 2018 | af Thomas Hahn-Petersen

2018 på de sociale medier

Læsetid: ca. 8-9 minutter

Vi kan ikke komme uden om det – Et nyt år er over os. 

Med det nye år følger et hav af nye markedsføringsmuligheder, der kan få selv den mest garvede markedsføringsekspert til at miste pusten. Frygt ej, Uptime Web & Kommunikation har i dette blogindlæg samlet nogle af de vigtigste nye funktioner, som du skal holde øje med i 2018. Dette blogindlæg koncentrerer sig om nye tiltag på sociale medier, vi vil senere på året skrive et lignende indlæg – kun dedikeret til Googles nye værktøjer.

Men hvor skal man starte? Ud over de klassiske kanaler og deres værktøjer, kommer der løbende nye spillere på markedet, der alle mener, at de har nøglen til den perfekte markedsføringsindsats. I Uptime Web & Kommunikation sidder vi med fingeren på pulsen, og vurderer dagligt potentialet på nye værktøjer og platforme. Derfor føler vi os godt rustede til at kunne rådgive virksomheder og de respektive marketingansvarlige, hvor de skal holde godt øje i 2018. Hvis du vil læse mere om emnet, har vi skrevet en e-bog og de 10 største digitale marketingtrends i 2017/2018 - den kan du finde her.

Nå, lad os se på sagerne. De følgende 3 emner er listet i vilkårlig rækkefølge. Vi kan ikke anbefale et bestemt fokus, uden at vide nærmere om din branche og målgruppe – vi oplister blot nogle af de nyeste vigtige markedsføringsmuligheder på de sociale medier.

1. Snapchat

2018 kan meget vel blive året, hvor den gennemsnitlige virksomhed begynder at bruge Snapchat annoncering. Tidligere har Snapchat annoncering været forbeholdt kæmpe brands, men nu åbner Snap Inc. op for annoncering i en bred skala, blandt andet ved hjælp af deres nye værktøj, der kan minde meget om Facebooks værktøj af samme navn – Business Manager.

 

 

Da annoncering på Snapchat stadig er nyt terræn for mange virksomheder, vil brugerne højst sandsynligt blive eksponeret for meget forskelligartede annoncer, indtil en god ”opskrift” findes. Målgruppen til denne platform er i høj grad de unge i alderen 15-25 år, hvorefter brugerantallet daler drastisk, jo ældre målgruppe der vælges.

Snapchat har yderligere en række udfordringer, da målretning er væsentligt sværere end eksempelvis på Facebook. Dette skyldes, at Snap Inc. ikke har nær så meget data på sine brugere, hvilket vanskeliggør den helt rette indsnævring. Det har længe været svært at værdisætte Snapchats værdi, da indtægterne fra markedsføring, indtil nu, har været relativt begrænsede (se nedenstående billede). Lanceringen af annonceringsmuligheder til ”almindelige” virksomheder, skal være med til at øge Snapchats indtjening betragteligt i 2018. 

Snapchat er især værd at kigge på, hvis du har en virksomhed der gerne vil målrette sig til et ungt segment, og du samtidigt ser potentialet i at være blandt de første danske virksomheder til at annoncere kommercielt på platformen.

2. Facebook

Facebook udvikler konstant på deres annonceringsværktøj, der af flere er udskældt for at være ulogisk opbygget. Vi kan forvente endnu flere ændringer i 2018 – især med henblik på annoncørernes brugeroplevelse. Dette skyldes, at Facebook selvfølgelig ønsker at gøre annonceringsmulighederne så simple som overhovedet muligt, så flest muligt vil bruge det. Inden vi dykker ned i en af Facebooks nye annonceringsmuligheder, er det værd at understrege, at annoncering på platformen bliver endnu vigtigere i 2018, end det har været i 2017.

Virksomheder bliver nedprioriteret på Facebook

Mark Zuckerberg, Facebooks grand old father, har meldt ud, at Facebook vil ændre algoritmerne således, at dine nære relationer på platformen bliver prioriteret højere end virale opslag, samt virksomhedsopslag. Dette er testet tidligere i 2017 i mindre lande, hvor virksomhederne oplevede op til 50% mindre interaktion på deres organiske opslag. Læs Zuckerbergs opslag her.

Ændringen tjener, i vores øjne, to formål;

1; Facebook ønsker naturligvis, at brugerne føler, at deres brugte tid på platformen er effektiv. Det er den ikke, hvis brugernes news feed er fyldt med virale videoer og skoreklamer, da du ikke har en personlig relation til den slags indhold.

2; Ved at gøre det sværere for virksomheder at trænge igennem med organisk (læs: gratis) indhold, bliver flere virksomheder tvunget til at bruge penge på annoncering. Dette øger indtjeningen for det sociale medie alt imens, at indholdet bliver mere relevant for brugerne.

I takt med at flere får brug for at annoncere, vil priserne højst sandsynligt stige, hvis man ønsker at få samme reach på sit indhold som i 2017. Omvendt tvinger det virksomhederne til at effektivisere markedsføringen og muligvis indsnævre målgruppen yderligere. Dette er ligeså med til at sikre relevant indhold til brugerne.


Du vil i 2018 højst sandsynligt se færre af denne slags opslag, og flere opslag fra dine venner og familie.

Styrk brugervenligheden på din Facebook-side

I forlængelse af, at det bliver dyrere at annoncere, så vil besøgende til din Facebook-side samtidigt blive mere værdifulde. Derfor kan det blive en afgørende faktor at UX-optimere din virksomheds Facebook-side, for at øge konverteringen i din forretning.

Sørg for, at din Facebook-side er sat op til præcis det formål den skal tjene. Hvis du er frisør, skal book-knappen pege til booking-siden på din hjemmeside, og ikke bare forsiden. Sørg for at drage nytte af de nye funktioner, som eksempelvis cover-videoen, der skaber blikfang og giver en længere gennemsnitlig sessionstid. Da der ikke findes en decideret ”analytics” til Facebooks-sider, hvor du kan se gennemsnitlig sessionsvarighed mm., er det best practice at prøve sig frem, og måle på antal henvendelser, opkald eller beskeder i indbakken.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du optimerer din Facebook-side bedst muligt, findes der en rækkes guides på nettet. Grundlæggende kan det siges, at jo mere du udfylder grundigt, jo bedre vil din Facebook-side performe. Gør brug af muligheden med cover-video, som HK eksempelvis har gjort det her.

Nye funktioner på Facebook

I slutningen af 2017 fik en række værktøjer for alvor set dagens lys på Facebook. Af nævneværdige ændringer, som du skal være opmærksom på i 2018, kan splittesting og bots nævnes.

Splittesting

Splittesting, eller A/B testing af Facebook annoncer har været en mulighed i et godt stykke tid nu, blandt andet ved hjælp af 3. Partsværktøjer som eksempelvis AdEspresso. Værktøjet lavede en hulens masse annoncer ud fra annoncørens tekst- og billede muligheder, hvorefter den bedst performende annonce blev valgt af softwaren. Smart! Problemet var blot, at værktøjet smadrede strukturen i din Business Manager på Facebook, da den oprettede et utal af annoncesæt, som gjorde det meget svært at holde styr på. En anden ulempe var, at alle brugerinteraktioner blev spredt ud på en masse forskellige annoncer, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.

Facebook har lanceret splittesting i Business Manager, så du nemt kan splitteste direkte fra Facebooks eget værktøj. Du slipper derved også for at betale til en udbyder som eksempelvis AdEspresso. Udover dette, har Facebook løst problemet med struktur og interaktioner, da Business Manager ikke opretter forskellige annoncesæt og interaktioner bliver samlet, selvom det i realiteten er forskellige opslag.

 


Det er i øvrigt altid en god ide at splitteste dit indhold, uanset platform.


Chatbots

Chatbots så for alvor dagens lys i 2017, men er bestemt en funktion der er værd at holde øje med i 2018. I bund og grund skal en bot ses om et hjælpemiddel øverst i din salgstragt, hvor den indledende dialog i mange tilfælde kan automatiseres. Mange virksomheder har haft held med deres bots, hvis de fletter humor ind i bottens ”personlighed”, så brugeren kan bære over med den manglende personalisering, der naturligvis vil mangle, når man ikke skriver med et menneske.

Det mest interessante ved Chatbotten er, at den opererer på et område på Facebook, hvor vi ikke er vant til at se på reklamer, nemlig i messenger. Facebook Messenger har i skrivende stund 1,3 milliarder brugere. Statistisk set får Chatbots en utroligt høj synlighed, mens konverteringen er mere svingende. Hvis Chatbots skal tages i brug for alvor, er det vigtigt at have en gennemtænkt strategi, og en helt gennemarbejdet Chatbot, gerne tilsat et kraftigt strøg humor i teksten.

 3. Bliver 2018 LinkedIns år?

2018 kunne meget vel blive året, hvor LinkedIn for alvor kommer ud af starthullerne, når det kommer til annoncering. Der er sket signifikante ændringer de sidste 1,5 år (siden Microsoft købte LinkedIn i 2016), og platformen kommer stadigt tættere på at have en velfungerende annonceplatform. LinkedIn er verdens største professionelle sociale medie, med 530 millioner brugere


Det er i hvert fald værd at holde øje med, især hvis din virksomhed arbejder med b2b. Facebooks nye algoritmer kunne godt varsle dyrere annoncering, hvorfor LinkedIn muligvis vil blive udforsket i højere grad af alverdens forskellige virksomheder. LinkedIn har det sidste års tid haft prædikatet som den dyre dreng i klassen, når det kom til annoncering. Selvom dette bestemt stadig er tilfældet, kan det ikke udelukkes, at Facebook og LinkedIn vil begynde at nærme sig hinanden i annonceringsomkostninger i 2018. Ser vi bort fra annonceringsdelen, kan det have en værdi som virksomhed at fokusere mere på organiske opslag på LinkedIn, frem for på dine Facebook-sider. Dette gælder især, hvis Facebooks algoritme viser sig at hæmme virksomheders organiske indhold mere end forventet.


Vi kan selvfølgelig ikke spå om fremtiden, selvom vi ville ønske at vi kunne! Ovenstående er kvalificerede bud på, hvad der kommer til at have betydning for virksomheder på de sociale medier i 2018. Vi ville elske, hvis du vil snakke sociale medier med os – vores telefon og mail er åben!

Hvis du føler, at du godt kunne have brug for en opfriskning i eksempelvis Facebook annoncering, tilbyder vi lige nu en række favorable heldagskurser – se dem her: https://www.uptime.dk/275-facebook-kurser.html - Du kan måske også være en heldig kartoffel, hvis du deltager i vores konkurrence om deltagelse i et af vores kurser - du finder konkurrencen i slideren til højre på din skærm (desktop).

Se alle blogindlæg

Website © UptimeFjernsupport Åbn fjernsupport

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber
popout_cookieTil popoutUptime13 dage
SL_CA/B TestningSmartlook2 år
Pk idTil Piwik statistikPiwik1 år
Pk refTil Piwik statistikPiwik

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere