Facebook
top-uptime

Tilbage til listen

26. juni 2018 | af Uptime Web&Kommunikation

Sådan laver du en søgeordsanalyse

I dag er SEO alfa og omega for at du bliver fundet på nettet og øger din hjemmesidetrafik og derved din omsætning. Hvis du gerne vil være på forkant med konkurrenterne, er det vigtigt at du har styr på din SEO (Search Engine Optimization). Vi giver dig her et overblik over hvad SEO går ud på og hvordan du kommer godt fra start. Indlægget er skrevet i et sprog, som gerne skulle gøre emnet så let forståeligt som overhovedet muligt. God fornøjelse!

  

Hvad er en søgeordsanalyse?

Søgeordsanalysen er første trin, når du skal udføre din søgemaskineoptimering (SEO). Du ved allerede hvad din virksomhed står for og hvilke løsninger I kan tilbyde jeres kunder. Nu skal det budskab også kunne findes på Google. Med en god SEO kommer du øverst på Google og fanger dine potentielle kunder, netop når de har brug for dig.

Selvfølgelig er der mange om buddet, når det handler om at fange kundernes opmærksomhed. Derfor gælder det om at være så specifik som muligt med sine søgeord, og have en hjemmeside der lever op til det kunderne søger efter. Lever din hjemmeside ikke op til dine søgeord, vil du nemlig stadig være placeret langt nede på listen, og kunderne vil blive vildledt. Derfor skal dine søgeord have et præcist fokus og henvende sig til den rette målgruppe. 

 

Hvorfor er en søgeordsanalyse vigtig?

Det er vigtigt at lave en god søgeordsanalyse, for at øge sin synlighed på nettet. Selv hvis dine salg ikke foregår online, er det online, dine potentielle kunder finder dig. Google er nutidens digitale telefonbog, og dine kunder vil søge efter dig, når de står og mangler dig.

Udover at skabe mere synlighed, virker du også mere pålidelig når du kommer først op på Google. Kunderne ved, at de øverste resultater er dem som Google ser som mest relevante i forhold til deres søgning. På den måde fremstår du professionel og som et populært valg, når du kommer op blandt de første 5 resultater. Vigtigst af alt får kunderne fornemmelsen af, at du har præcis det de leder efter.

 

Sådan kommer du godt i gang

Først og fremmest skal du gøre det klart om du tilbyder dine services lokalt eller nationalt. Tilbyder du kun dine services lokalt, skal du igang med en søgeordsanalyse, der henvender sig særligt til lokalområdet (eks. Frisør Nyborg), og søger præcis efter din service og din by. Når du henvender dig direkte til lokale kunder, slipper du for at konkurrere om de generelle søgeord (eks. "Frisør"), og har en større chance for at komme øverst blandt søgeresultaterne. Hele vejen igennem søgeordsanalysen, er hovedreglen at jo mere specifikt, jo bedre. De søgeord du ender med at anvende, skal du også være sikker på at kunne leve op til. Så går det ikke at en kunde i København søger efter dine services, hvis du kun tilbyder dem i Svendborg.

Herefter skal du i gang med selve analysen. Her er det en god ide at bruge mere end et program til at foretage din analyse, researche efter effektive søgeord, og finde gode forslag til synonymer. Disse programmer viser hvad der rører sig, og hvilke søgeord der har flest hits indenfor din branche. Samtidig kan du se, hvor meget konkurrence der er på de enkelte søgeord, og overveje hvilken specifik retning du skal gå, for at skille dig ud. Hvis du er en lille virksomhed, bør du undgå de enkelte og meget populære søgeord, da det vil være utroligt svært at konkurrere med giganterne, og du vil komme langt ned på listen.

 

Brug de bedste værktøjer til din research

Der findes et hav af værktøjer til søgeordsanalyse. Du kan finde både betalte og gratis tjenester, hvor pris og kvalitet ikke altid stemmer overens. Det kan være lidt af en jungle at finde rundt i, og vi giver dig her en oversigt over vores personlige favoritter, som samtidig er utroligt brugervenlige:

 

Google trends og Google Keyword Planner 

På Google Trends finder du en oversigt over hvilke søgeord der er mest populære blandt brugerne i det seneste årti. Værktøjet er gratis at bruge og giver en god indsigt, især fordi det er Google’s eget værktøj. Programmet kan give dig en god ide om hvilken vej du bør gå med dine søgeord, hvilke slags ord der bør anvendes og hvilke der skal undgås. For eksempel kan man som professionel være flittig til at slynge om sig med fagtermer. Problemet er bare, at folk der ikke er fagpersoner aldrig ville søge på disse termer på Google. Så kan din hjemmeside stå professionelt og med solidt indhold, men vil være meget svær at finde for dine kunder. Brug Google trends for at tale det samme sprog som dine kunder. Google Keyword Planner kan bruges, hvis du har en aktiv Adwords konto. Her kan du få adgang til mere præcis data på månedlige antal søgninger. 

Google Trends

Google Keyword Planner

Ubersuggest  

På dette fine gratis værktøj kan du søge på det søgeord der lige falder dig ind, og så giver Ubersuggest dig gode forslag til lignende søgninger og hjælper dig til at være mere specifik med dine søgeord, for lettere at blive fundet af brugerne. Al data er hentet fra Google Keyword Planner, som normalt bruges i forlængelse med en AdWords konto. Forskellen mellem AdWords og SEO er, at med din egen søgeordsanalyse og søgemaskineoptimering får du organisk trafik, mens du hos Adwords betaler for annoncer, der rangerer dig højere på google, og som kan komme op som reklamebannere hos din målgruppe.  

Ubersuggest

Moz Keyword Explorer 

Moz er en af giganterne indenfor SEO verdenen. De er kendte for at tilbyde en bred vifte af effektive SEO værktøjer, og tilbyder også et gratis SEO videokursus med masser af gode tips og tricks. Med Moz Keyword Explorer får du et godt indblik i de søgeord du har valgt at bruge. Du kan her se hvor højt dine konkurrenter rangerer med søgeordet lige nu, hvilken sværhedsgrad det har og lignende søgeord, der kunne være effektive synonymer.

MoZ Keyword Explorer

Long-tail søgeord

Et godt trick til at blive fundet på google er at bruge lange søgeord. Brug gerne søgeord på 2-4 ord og blive fundet af kunderne der specifikt søger efter din service. Problemet med at bruge søgeord på et enkelt ord er at der er rigtig mange om buddet. Med et long-tail søgeord har du større chance for at blive fundet og få succes med at ligge blandt de øverste resultater. Der vil selvfølgelig være færre søgninger på Long-tail søgeord, men der er god sandsynlighed for, at du får mere ud af de indkomne klik.

 

Et long-tail søgeord afgrænser samtidig din målgruppe og sørger for at du får de rette matches. Sælger du for eksempel luksussommerhuse i Sydfrankrig, duer det ikke at blive fundet på “sommerhus Frankrig”. For det første vil der være mange om buddet på dette søgeord, og du vil ryge langt ned på listen. For det andet kan præferencerne på et sommerhus være vidt forskellige, og du kan for eksempel risikere at dukke op blandt kunder der søger noget budgetvenligt og simpelt, frem for noget eksklusivt. Derfor skal du anvende din viden om din målgruppe i dine søgeord, så du kan blive fundet af de rette kunder.   

  

Sådan får du SEO-succes over hele linien

Når du har fået lavet din søgeordsanalyse, er du klar til at gå i gang og få SEO-optimeret indholdet på din hjemmeside. Hvis du synes det hele virker indviklet, står vi altid klar til at hjælpe dig. SEO er meget mere, end blot optimerede tekster på hjemmesiden. Uptime har solid erfaring med de mange discipliner der skal mestres inden for SEO og følger med i, hvad der trender. Vi kan hjælpe dig med at få succes på Google, få trafik og nå de rette kunder. 

Vi kan også give dig en god indsigt i, hvilke krav Google har til alt indhold, du lægger op på din hjemmeside, for at beholde eller øge dine gode placeringer. For eksempel er der diverse krav til hvor lange dine tekster skal være, hvor ofte dine søgeord skal indgå i dine tekster samt hvordan dine tekster er struktureret i forhold til afsnit. Det kan vi lære dig meget mere om. 

 

 

Se alle blogindlæg

Website © UptimeFjernsupport Åbn fjernsupport

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber
popout_cookieTil popoutUptime13 dage
SL_CA/B TestningSmartlook2 år
Pk idTil Piwik statistikPiwik1 år
Pk refTil Piwik statistikPiwik

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere