Facebook
top-uptime

Tilbage til listen

1. marts 2018 | af Melanie Birch

Grafisk god kommunikation

Er der en rød tråd i din markedsføring?

Den røde tråd betyder, at du har en gennemgående og professionel stil i din grafiske kommunikation. Her menes virksomhedens logo, farvevalg, billedmateriale m.m., som skal være genkendelig på tværs af elementer. Den røde tråd skal altså trækkes gennem alle virksomhedens trykte medier, digitale platforme og sociale medier.

Optimer jeres arbejdsproces med en udførlig designguide.

En designguide er en samling af virksomhedens røde tråd. Guiden vil typisk vise, hvordan virksomhedens logo, farver og fonte må anvendes i diverse materialer. Det er en super god idé at skabe et “regel-sæt” for, hvorledes din virksomhed skal repræsenteres. Det kan f.eks. være en bestemt farve, forskellige størrelser og snit på skrifttyper, samt valg af stemning i billedmateriale. Det handler om, at virksomheden skal fremstå professionel og seriøs, og hvad udviser mere professionalisme og seriøsitet, end at vise at man som virksomhed, har styr på sit eget materiale? En god huskeregel er: “hvis du ikke bliver genkendt, vil du ikke blive husket”.

En designguide er en god investering.

En designguide kan indledningsvist være en lidt pebret investering, men se positivt på det – det er godt givet ud i længden. En designguide vil effektivisere blandt andet jeres marketingbureaus arbejdsproces idet ”skabelonen” allerede er skabt og den dybe tallerken ikke skal opfindes for hvert produkt der skal fremstilles.

Overvejer I at skabe eller opdatere virksomhedens grafiske røde tråd?

Branding og strategi hænger sammen. Designet skal afspejle både virksomhedens forretningsmål og kommunikationsstrategi. Det er derfor super vigtigt at revidere det strategiske fundament, og derved sikre holdbarheden af den grafiske identitet, der skal udarbejdes. Når strategien er på plads, kan du og dit marketingbureau sammen udvælge, hvilke elementer, der skal fremgå i virksomhedens nye grafiske identitet.

Gode spørgsmål:

  • Skal designet være moderne, eller skal det være mere tidløst, så det kan holde i længere tid?
  • Hvordan skabes sammenhængen mellem det digitale og det trykte, så I sikrer at helheden i den grafiske identitet bevares?
  • Hvordan vælges de rigtige skrifttyper, farver og former, som sikrer at den røde tråd bevares, og den grafiske identitet forankres i al virksomhedens kommunikation?


Spørgsmålene er mange. Men husk på, at det er jer som virksomhed, der dagligt skal se på resultatet og sælge jeres produkt. Det kan derfor være en stor hjælp for dig og din virksomhed, at søge hjælp hos en professionel. Mange bureauer lever og ånder for at skabe en grafisk identitet, der lever op til jeres ønsker og forventninger.



Logo design

Et logo er det vigtigste signal. Det er virksomhedens ansigt udadtil. Logoet skal repræsentere virksomhedens værdier og mål – hurtigt og enkelt. Men hvordan kan det lade sig gøre? Et logo kan jo ikke vise alt hvad virksomheden står for.

Det er korrekt. Logoets opgave er ikke at give kunden et komplet og detaljeret svar på hvad virksomheden står for. Et logos formål er at barbere alt støj væk og kun vise den reneste værdi og kerne i virksomheden. Langt de fleste logoer består af virksomhedens navn og ét eller flere grafiske elementer der understøtter kerneværdien. Andre består kun af navnet eller en grafik.


Huskeregel: ”Jo tydeligere virksomhedens logo er, jo hurtigere forstår kunderne jer.”


Grafikken i logoet kan være det bærende eller det komplimenterende element. Det er her, at kreativiteten kommer i spil. Logoer kan have et hav af forskellige former og udtryk. Det hele afhænger af intentionen og budskabet.

Uptimes eget logo har en grafik formet som en polygon. Betydning: 3 afdelinger i ét hus. Samarbejde, harmoni og sparring på innovative løsninger.


Logo design Uptime


Et logo behøver ikke altid at have et grafisk element, for at blive godt. Tag f.eks. Googles logo der består af 6 bogstaver i 4 forskellige farver. De tilpasser og ændre løbende, men kerneværdien er den samme.


Google logo design


Der er ingen regler og grænser for et logo. Der er kun fantasi og erfaring at lægge sig op ad. Man siger, at et logo med kursiv skrifttype passer bedre til en frisørsalon end til en tømrer. Og ja, det kan der være noget om. Det handler om at have virksomhedens målgruppe i baghovedet, når logoet skal fremstilles.

For at gøre det kort, skal logoet:

  • Vise virksomhedens vigtigste kerneværdi
  • Være enkelt for let afkodning
  • Have virksomhedens kunder som målgruppe
  • Skabe genkendelighed

Bestiller I jeres nye logo hos et bureau, er det en god idé samtidig at bestille en færdig logopakke, hvori der indgår filer til brug på trykte og digitale medier.


Har du brug for sparring omkring dit logo? Kontakt dit grafiske bureau og få en snak med deres fagfolk, som kan give jer gode råd med på vejen.

Se alle blogindlæg

Website © UptimeFjernsupport Åbn fjernsupport

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber
popout_cookieTil popoutUptime13 dage
SL_CA/B TestningSmartlook2 år
Pk idTil Piwik statistikPiwik1 år
Pk refTil Piwik statistikPiwik

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere