Facebook
top-uptime

Tilbage til listen

9. februar 2018 | af Thomas Praëm-Nielsen

Mobile first index og Page Speed

Mobile søgninger

Mobile first index

Mobile first index blev første gang nævnt i nyhederne ultimo 2016 af Google som det seneste tiltag for at kræve en større optimering og forbedring af mobilsider fra verdens hjemmesider. Mobile first indexet tager udgangspunkt i din mobile hjemmeside. Og ud fra denne vælger hvilken placering, du skal have på Google. Førhen spillede mobile søgninger ikke en ligeså stor rolle, som det gør i dag, så derfor var det fint at tage udgangspunkt i en søgning og hjemmeside på computeren. Men den del er ved at ændre sig. Google nævnte, at de stille og roligt ville lancere det i løbet ultimo 2017, og i slutningen af december begyndte de så at rulle det ud mod de første par sider.

Hvad skal du foretage dig?

Som udgangspunkt skal du gennemgå din hjemmeside og i hvert fald sørge for, at den er responsive. Det har været et krav fra Google længe. Hvis den ikke er det, skal du hurtigst muligt sørge for at den bliver det. Dernæst skal du sikre, at din hjemmeside er én og samme på mobil som på computer. Der er desværre mange, som har valgt at have en computerside som www.eksempel.dk og en mobilside m.eksempel.dk. Det var en smart måde at sikre, at hjemmesiden var god og brugervenlig på store og små skærme. Dette trick går ikke længere. Fra nu af vil din mobilside bestemme din rang for computer- og mobilsøgninger. Det betyder, at din hjemmeside skal vise det samme indhold på alle enheder. Det kan være svært at lave en hjemmeside, som er god på mobilen og samtidig god på computeren – uden at vise reduceret indhold. Men det er blevet et krav fra Google i 2018. Så nu er det på med den kreative hat og se at komme i gang med det nye hjemmesidelayout.

Hvorfor gør Google det?

Hver gang Google har optimeret sine søgealgoritmer, har de altid tænkt på brugernes bedste. Ofte til stor irritation hos marketingfolk med nye regler og nye best practises, der skal følges. Google går all in for at sikre, at de er og forbliver den bedste og mest brugte søgemaskine. Derfor, da tendenserne for flere søgninger på mobil blev større, begyndte de at arbejde på deres mobile first index.

mobil som markedsføringskanal

Hvad betyder det for din markedsføring?

Vi kender det alle sammen. Vi sidder i bussen, toget eller måske bilen på vej hjem fra arbejde. Og her får vi tiden til at gå med at surfe løs på telefonen. Vi tjekker facebook, mail, instagram og diverse webshops, som har eksponeret os med remarketing-annoncer for det samme par sko de sidste 5 dage. Og nu har vi endelig tiden til at tjekke dem ud igen.

Det er netop denne del du skal til at indtænke i din markedsføring. I fremtiden vil telefonen ikke længere kun være et værktøj til sociale medier, kontakt og måske nogle enkelte internet- og informationssøgninger. Flere og flere begynder at købe varer på mobilen, og netop det er blevet en del lettere det sidste stykke tid. Derfor skal du udnytte mobilens store potentiale ved at fokusere din markedsføring mod de mobile brugere.

 Lad os opsummere de vigtigste punkter:  

  • Sørg for, at din hjemmeside er responsive
  • Du skal have det samme indhold på din side på tværs af enheder
  • Mobilvenligt hjemmeside-layout, der passer til både mobil og computer
  • Tænk mobilt i din markedsføring

 Hastighed som SEO faktor

Sidehastighed som SEO faktor

Hvad går det egentlig ud på?

I kølvandet på Googles mobile first index, har Google valgt at søsætte endnu en indsats for at sikre, at de brugere, der benytter sig af Google, altid får de bedste resultater. Derfor er der sat højere krav i forhold til hastigheden af hjemmesider fremover. Eftersom flere og flere bruger deres mobil og særligt mobilnettet til at finde information, købe, chatte osv. kræver det, at kunderne ikke skal vente på, at den hjemmeside, som de gerne vil ind på, loader færdigt. Der er lavet utallige statistikker, der viser, at jo længere tid en hjemmeside er om at loade, desto flere brugere hopper fra igen. Det er selvfølgelig skidt, hvis man sidder som webshop-ejer og gerne vil have disse brugere skal blive (og købe!), men det er også skidt i Googles øjne. Hvis brugerne får en dårlig oplevelse med en hjemmeside, som de fandt efter en Googlesøgning, vil den dårlige oplevelse falde tilbage på Google efterhånden som der kommer flere og flere til. Derfor er det blevet et krav fra juli 2018, at alle sider skal kunne klare at indlæse på meget meget kort tid.

Hvad skal du gøre for at blive klar?

Først ting du kan gøre er at hoppe ind på Googles egen hastighedstester, PageSpeed Insight og teste din hjemmeside. Den er næsten lige blevet opdateret til at vise resultater efter rigtige brugeres oplevelse med forskellige hjemmesider. Her får du et tal fra 1-100, hvor 100 er perfekt. Langt de fleste hjemmesider vil ikke kunne score 100, uden at slække på kvaliteten af hjemmesidens indhold, og derfor kan man argumentere for, at en score i det grønne (over 80) er tilstrækkeligt.

Hvis din hjemmeside ikke scorer højt nok, viser hastighedstesten dig de steder, hvor du kan optimere for at opnå det ønskede resultat. Her er forskellige parameter at tage fat i, så som billeder, kodning og cache-lagring.

Der er mange sider, der tilbyder test af din hjemmesides hastighed, og flere mener, at de er bedre end Googles egen test. Men da det er Google, vi gerne vil gøre tilfredse, giver det meget god mening at starte her. Dog henviser Google selv til deres værktøj Lighthouse, som gør det muligt at teste din hjemmeside endnu mere. Grundet at deres pagespeed insight kun får data fra Chrome-browseren, vil den ikke kunne give et fyldestgørende resultat til mindre sider. Her vil det være optimalt at bruge Lighthouse. Den måde lighthouse virker på er, at du indledningsvist åbner din hjemmeside i Chrome. Derefter højreklikker du et vilkårligt sted og vælger ”undersøg”. Der vil åbne en ny fane, hvor du kan vælge audit i toppen af menuen. Derefter er det blot at trykke start og lade testen begynde.

Hvis der er nogle af disse ting, som du ikke kan klare selv, kan du altid tage fat i det bureau, der har lavet din hjemmeside.

afvisningsrate efter loading hastighed

 

Hvilken effekt vil den have på din hjemmeside?

Hvis din hjemmeside ikke opfylder disse krav efter juli 2018, vil det betyde, at du falder i placering på Google og derfor ikke får ligeså mange besøgende som du fik tidligere.

Lad os opsummere de vigtigste punkter:

  • Din afvisningsprocenter stiger med 32%, når din hjemmesides indlæsningstid er 3 sec +
  • Brug Googles pagespeed insight værktøj, som første skridt. Hvis det ikke er nok – brug Lighthouse

Du kan ikke længere undgå at gøre noget ved dette. Site speed bliver en SEO faktor og derfor vigtig for dig, hvis du vil beholde dine placeringer.

Se alle blogindlæg

Website © UptimeFjernsupport Åbn fjernsupport

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber
popout_cookieTil popoutUptime13 dage
SL_CA/B TestningSmartlook2 år
Pk idTil Piwik statistikPiwik1 år
Pk refTil Piwik statistikPiwik

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere