Facebook
top-uptime

Tilbage til listen

21. november 2018 | af Thomas Praëm-Nielsen

Oprettelse af Business Manager

Business manager

Hvis din virksomhed bruger Facebook som markedsføringskanal, så vil du i de fleste tilfælde kunne drage nytte af at oprette en business manager eller lære den bedre at kende. Begge ting håber jeg du vil kunne finde her i blogindlægget. 

Oprettelse af Business manager
Første skridt til at blive Facebook "superbruger" er at oprette en business manager. Her vil du kunne danne dig et nemt overblik over alle aktiviteter forbundet med Facebook, og se de mere administrative ting som faktura, betalingsoplysninger, hvilke personer der er tilknyttet din konto osv. Hvis du er ene om at administrere din Facebook konto, så vil du nok ikke få den store gavn af at oprette Business Manager, men hvis i er to eller du skal have et bureau til at hjælpe dig vil du allerede der kunne få nytte af oprettelsen.

Oprettelse af Business manager

Det første du skal gøre er at hoppe ind på business.facebook.com og trykke ”opret konto”. 
Første gang du logger på, vil det være med din egen Facebook-profil, så sørg for at være logget på Facebook inden du trykker opret. Herefter skal du igennem følgende skridt: 

1. Indtast navn på din virksomhed
2. Indtast din arbejdsmail (på den måde adskiller du nemt din private facebook fra dit arbejde) 
3. Så er du oppe at køre og kan nu begynde at oprette forskellige sider, annoncekonti, kataloger, pixels osv.

Oprettelse af Pixel 


Hvad bruges en Facebook pixel til? 
Din Facebook pixel er dit sporingsværktøj for al trafik fra Facebook til din hjemmeside. Ved brug af denne, kan du spore hvordan folk bruger din hjemmeside, hvilke sider de besøger, udfylder de en kontaktformular, hvilke produkter de ser og om de køber noget. Det er et uhyre stærkt værktøj, da det giver dig indblik i, hvordan dine annoncer performer. 

Er du ikke selv stærk i koden, så vil det altid være en fordel at få nogen til at hjælpe dig med at installere din pixel korrekt på din hjemmeside.

Følg nedenstående guides for at oprette pixel til dit site

1. Virksomhedsindstillinger
2. Datakilder
3. Pixels
4. Tilføj
a. Giv den et navn du kan huske f.eks. din virksomheds navn samt pixel
b. indtast dit domæne
c. tryk opret

Oprettelse af pixel i facebook


Tilknyt din pixel til din annoncekonto


1. Tilknyt annoncekonti
2. Vælg annoncekonto
3. Gem ændringer
Du skal være administrator for at kunne gøre dette.

oprettelse af annoncekonto i facebook business manager

Tilknyt partner til din pixel


1. Tilknyt partner
2. Indtast din samarbejdspartners virksomheds id og tildel dem en rolle efter behov.
3. Tryk bekræft

 tilknytning af facebook pixel til facebook katalog


Oprettelse af katalog


1. Virksomhedsindstillinger
2. Datakilder
3. Kataloger
4. Tilføj (opret et nyt katalog)

Oprettelse af katalog facebook business manager

Forbind katalog til pixel


1. Tilknyt kilder
2. Vælg din pixel
3. Tryk gem
Du skal være administrator for at kunne gøre dette.

tilknyt din pixel til dit facebook business manager katalog

Hvad bruges et katalog til?

Har du en webshop, så skal du bruge et Facebook-katalog. Det giver dig mulighed for at få alle dine produkter frem på din Facebook-side under fanen "forretning", og så giver det dig mulighed for at annoncere med dine produkter direkte. Det er blandt andet med et katalog, at du kan opsætte retargeting mod tidligere besøgende der har set et produkt eller lagt en vare i kurven - uden at købe.

Dit katalog får data fra dit produkt-feed. Det er som regel en xml- eller csv-fil fyldt med information omkring dine produkter. At opsætte dette efter Googles og Facebooks standarder er en god ide at bruge tid på, da du vil sikre du får mest ud af dine annoncekroner. 

Der findes efterhånden et hav af forskellige software-løsninger til "produkt-feed management", som gør det let for dig at optimere på dit feed, men ellers kan du tage en snak med dit bureau om, hvad der vil være smartest at gøre.

Instagram produkt tagging

Har din webshop en instagram-profil du bruger til at lægge nye produkter op på, kan du med et katalog fra Facebook tagge dine produkter i de billeder du lægger op. På den måde kan du gøre det let for dine kunder at finde de produkter der er på billedet.

Først skal du sikre, at din Instagram og Facebook-profil er tilkoblet. Det gør du således:

1. Virksomhedsindstillinger
2. Instagram-konti
3. Tilføj
4. Indtast dit brugernavn og adgangskode til din virksomheds instagram profil

Når dette er på plads, er det muligt for dig at tagge produkter på din Instagram-profil. Den skal selvfølgelig være en virksomhedsprofil for at dette er en mulighed. For at aktivere tagging af produkter skal du gøre følgende



1. Gå til din profil
2. Tryk på tandhjulet for at gå til indstillinger
3. Tryk på shopping
4. Tryk på fortsæt
5. Vælg det produktkatalog du lige har tilknyttet din facebook business manager
6. Tryk på færdig

Det kan godt tage nogle dage for instagram at godkende processen, så du skal ikke blive bekymret hvis du ikke kan finde denne mulighed med det samme, efter du har tilkoblet din Facebook og Instagram-profil til dit katalog.

Tilknyt partner til dit katalog

1. Når du står på katalog inde under virksomhedsindstillinger kan du vælge personer eller partner. Her vælger du partner
2. Tilknyt partner
3. Indtast din samarbejdspartners virksomheds id og tildel dem en rolle efter behov.
4. Tryk bekræft

Tilknytning af partner til facebook business katalog


Partnere


1. Virksomhedsindstillinger
2. Partnere
3. Tilføj
4. Indtast din partners virksomheds id og tryk ”næste”
5. Vælg en rolle til din partner og kopier linket til deling.
6. Tryk på luk og send linket til din partner og bed dem ”aktivere” det indenfor 30 dage, ellers udløber det

Facebook business manager tilknytning af partner

 

Som med alle nye ting kræver det at man sætter sig ned og bruger lidt tid på at lære ens Business Manager at kende. Hvis du gør det, vil du hurtigt lære at din Business Manager som et vigtigt værktøj i din annoncering på Facebook. 

Se alle blogindlæg

Website © UptimeFjernsupport Åbn fjernsupport

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber
popout_cookieTil popoutUptime13 dage
SL_CA/B TestningSmartlook2 år
Pk idTil Piwik statistikPiwik1 år
Pk refTil Piwik statistikPiwik

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere