Facebook
top-uptime

Google Ads

Google Ads lader dig annoncere effektivt på alle Googles platforme med video, CTA, grafiske displayannoncer og budskaber i ren tekst.

Men hvad er Google Ads egentlig og hvordan kan du øge din egen omsætning og skabe vækst i din virksomhed?
- Få svar og indsigt, når vi her bringer dig gennem de mest relevante overskrifter. 
 

Google Ads logo

Google Ads er en annonceform, der bliver vist på alle Googles platforme: Google, Adsense, Youtube og Gmail. Google benytter sig af PPC (Pay per click), hvor du betaler hver gang en interesseret bruger klikker på dine annoncer.

PPC er en yderst effektiv måde at ramme din målgruppe på, da du gennem demografi, geografi, søgeord eller placeringer vælger hvem, der ser dine annoncer, hvornår på døgnet og hvor ofte dine annoncer er synlige for vedkommende. Med andre ord kan du selv styre hvor aggressivt du vil promovere dig over for din målgruppe med Google Ads.

Verden over bruger rigtig mange virksomheder Googles annonceringsværktøj. Netop fordi en stor del af virksomhedens samlede omsætning bliver skabt gennem de kanaler Google giver adgang til.

Google og Youtube er de 2 største søgemaskiner i verden pt, hvilket også betyder det er platforme hvor dine kunder bruger meget af deres tid på internettet. Du kan altså effektivt og målrettet markedsføre dine produkter eller serviceydelser direkte ud til din målgruppe når de aktivt søger efter det.

PPC - Køb dig til top på Google

Pay per click bliver brugt på nogle af de største annonceringsplatforme som Google Ads, Facebook og LinkedIn. Her vælger du selv, hvor meget du betaler per besøgende til din hjemmeside via klik fra dine annonce.

Det gør det også let for dig at følge din investering i Google Ads, da du har mulighed for at følge hvor mange penge du bruger på at genere et lead gennem annoncerne. Det kræver selvfølgelig, at du har opsat konverteringssporing på din hjemmeside.

God ROAS med Google Ads

Konverteringssporing og kundeadfærd

Hvad betyder en konvertering i Google Ads sammenhæng? Konverteringer på en hjemmeside bruges til at afdække dine besøgendes aktiviteter og adfærd på din hjemmeside.

For mange tæller en konvertering som et køb i en webshop, en henvendelse på mail eller telefon, en tilmelding til nyhedsbrev, download af diverse pdf’er eller tilmelding til kurser og webinar. Er du i tvivl om, hvor på din hjemmeside, du skal placere din sporing, skal du blot tænke over, hvad der i sidste ende gør, at du tjener penge.

Når du har fundet frem til, hvilke parametre du gerne vil måle på, kan det være en god ide at sætte en værdi på én konvertering – det giver dig mulighed for nemmere at måle afkastet af dine annoncer og se hvilke kampagner, der skaber indtjening og hvilke der ikke gør.

Google Ads - Annoncering på Google

Over 90% af alle søgninger, der foretages på nettet, sker via Googles søgemaskine. Det er en enorm global markedsandel, der vidner om, at Google er den absolut foretrukne i forhold til alle øvrige søgemaskiner, der i dag er tilgængelige på nettet.

Du har sikkert hørt eller tænkt, at din målgruppe ikke finder dig på nettet, men snarere gennem bekendte, messer, kollegaer eller dine sælgere, som naturligvis gør et godt stykke arbejde. Og det kan også sagtens være personlige netværk og kold kanvas, der ligger til grund for de henvendelser, som du får i dag.

Men lad os antage, at der måske foretages 1000 søgninger på netop dit produkt eller din service hver måned. Mon ikke, at der så er et par ekstra kunder at hente ved at fokusere noget at dit markedsføringsbudget på annoncer?

ROI med Google Ads


Søgeordsvolume

Er det noget for dig? I de fleste tilfælde er svaret ja – medmindre du arbejder med en målgruppe, der SKAL gå én bestemt vej for at købe hos dig. Eller at du opererer på så smalt et nichemarked, at der måske kun foretages to relevante Google søgninger hver måned, der matcher dit produkt. I så fald er både din tid og dine penge meget bedre brugt andet steds.

Inden du spenderer store summer på Google Ads, bør du tjekke søgevolumen på de søgeord, som du forestiller dig, at din målgruppe bruger for at finde dig.

Her anbefaler vi flere fortrinlige værktøjer som ubbersuggest.io eller Googles Ads egen keywordplanner. De giver dig et godt indblik i antallet af søgninger, anvendte søgeord, konkurrencen på søgeordet, samt pris pr klik.

Ud fra den viden, er det langt nemmere for dig at træffe beslutning om, hvordan og hvor meget du skal bruge på Google Ads i din markedsføring.

 

Goolge AdWords eller SEO?

SEO eller Google Ads?

Har du mulighed for at vælge både SEO og annoncering med Ads, så gør det. Men måske rækker dit budget ikke til begge, og så er det frem med den gode, gamle pros and cons liste. SEO og Annoncer på Google sættes tit op mod hinanden, da mange mennesker tænker begge metoder kun handler om Googles søgemaskine.

Hvis det kun gjorde det, vil SEO vinde, da 70-80 % af alle søgninger hopper ned til de organiske resultater aka SEO resultaterne. Derfra skal din placering ligge i top 5 for at skabe synlig trafik til din hjemmeside.

Google Ads hjælpe din markedsføring på mange andre måder end SEO kan. Gennem Ads får du også mulighed for at ramme din målgruppe på Youtube, Gmail og hjemmesider, der er tilmeldt AdSense. Her tæller blandt andet børsen.dk, hvilket er et interessant medie for mange at være synlig på.

Hvad er displaynetværk?

Displaynetværket (GDN) er Googles værktøj til at ramme din målgruppe med grafiske bannerannoncer. Annoncerne bliver vist på alle hjemmesider, som er tilmeldt Google AdSense. AdSense er et værktøj, som hjemmesideejere bruger for at tjene lidt ekstra penge.

Hver gang en besøgende ser din annonce på en side, der er tilmeldt Adsense, får ejeren x-antal kroner. Det gør, at mange virksomheder vælger at lade deres hjemmeside være en del Google Adsense. Og netop derfor giver Google Displaynetværk (GDN) dig en masse fordele og en super god mulighed for stor eksponering af dine annoncer.

GDN giver dig mulighed for at opstille en målgruppe ved at bruge interesser, placeringer, emner, søgeord, geografi, demografi eller husstandsindkomst. Sidstnævnte er fra januar 2019 blevet gjort muligt og lovligt i Danmark også.

Derefter handler det om at lave en fangende bannerannonce, der skaber trafik til din hjemmeside.

Billedet her viser et eksempel på, hvordan en bannerannonce kan sættes op for at fange kundens opmærksomhed.

Google Display annonce for Uptime
Eksempel på en grafisk displayannonce med budskab, logo og call-to-action – her for Uptimes kursus i Google Ads.


Hvad er søgenetværk?

Google Søgenetværk (GSN) er annoncer direkte på Google. Det er netop denne slags annoncer, som generelt giver de højeste konverteringsrater og klikrater. Og de koster derfor også mest at byde ind på. Det giver rigtig god mening, da du på GSN kæmper med alle andre annoncører om de fire topplaceringer, hvorimod du på GDN, Youtube eller Gmail kæmper om mange flere placeringer, hvilket gør, at CPC (cost per click) ikke er så høj igen.

Helt klar værd at bruge!

Hvis du ikke har en god organisk googleplacering på dine vigtigste søgeord, er annoncer på Google Søgenetværk et perfekt værktøj, da du hurtigt kommer op blandt top 4. Det sker inden for 24 timer, og den slags hurtige resultater får du ikke mange andre steder. Det betyder også, at du indenfor 24 timer er med i konkurrencen om kunderne, hvilket markant øger chancen for, at de køber hos dig og ikke din konkurrent. 

Google Shopping


Google Shopping

Google Shopping giver dig mulighed for at lægge dit varekatalog ud på Google, hvor det er synligt 24/7 for dine kunder. Og det er faktisk et temmelig smart og anbefalelsesværdigt værktøj, som Google har udviklet her. Det giver webshops mulighed for både at blive eksponeret med en annonce på søgenetværket samtidig med, at dit produkt vil blive vist gennem Google Shopping ved siden af de organiske resultater. Dermed øger du din chance markant for at vinde kunden.

Som du kan se på billedet her, bliver dit produkt vist ved siden af andre lignende produkter med en synlig pris, som gør det let for kunden at vælge. Det betyder også, at hvis du er en af de dyre spillere på markedet, bør du overveje at fokusere din tid og investere dine penge i andre dele af Google Ads-paletten.

 

Annoncer på youtube


Annoncering på Youtube

Youtube er og bliver en kanal, som virksomheder ikke kan se bort fra. Især, når det handler om den yngre målgruppe. Youtube er verdens næststørste søgemaskine. Det betyder, at du har et kæmpe potentiale for på én gang at få dit produkt ud til rigtig mange mennesker inden for din målgruppe. Og er det ikke det, vi alle gerne vil?

Youtube har siden 2006 været ejet af Google. Det betyder, at vi igennem Google Ads også kan annoncere på Youtube med videoer og displayannoncer. Især videoannoncering kan have en rigtig stor værdi for din virksomhed, da du har mulighed for at segmentere meget præcist efter netop de personer, som du gerne vil have ser din video. Og til en rigtig billig pris samtidig!

Den mest brugte annonceringsmetode ved Youtube-annoncering kaldes Trueview in-stream ads. In-stream ads er de videoer, som afspilles inden du ser den video, som du har klikket på. Ofte har du mulighed for at skippe videre efter 5 sekunder – det handler helt om, hvor lang din video er.

Trueview virker på den måde, at du betaler hver gang nogen ser 30 sekunder af din video (for kortere film betaler du når filmen er set færdig).

Lad os tage et eksempel:

Du har valgt at have en video med en varighed på 45 sekunder og selvfølgelig sikret, at du har CTA i de første 5 sekunder. Så selvom brugeren ikke ser din video færdig, har de i hvert fald modtaget budskabet. Og det koster dig ikke en krone for alle de, som skipper videoen. Det koster kun for de, som ser med i over 30 sekunder.

Hvorfor er Youtube-annoncering så smart?

Hvis du har sørget for, at dit budskab træder tydeligt frem i de første 5 sekunder af videoen, vil alle, der ser din annonce, blive gjort opmærksom på det – uden du skal bruge penge. Det kan godt være, at de endnu ikke er klar til at handle i forhold til dit budskab, men de bliver klart gjort opmærksom på det. Alle, der ser hele videoen færdig, er højst sandsynlig i et stadie, hvor de netop står og mangler dit produkt eller din ydelse. Og de vil derfor også kontakte eller købe inden for ganske kort tid efter at have set videoen. Så selvom det ikke er alle, der ser din video færdig, får du stadig eksponeret dig selv og dit budskab.

Ta kunden med på en oplevelse

Med YouTube annoncering får du mulighed for at bestemme hvilken rækkefølge din målgruppe skal se dine videoannoncer i. Det betyder du kan have en videoannonce målrettet til hvert trin af kundens beslutningsproces og derved øge din chance for, at de vælger at købe fra dig.

Hvad er remarketing?

Google har også sin pendant til retargeting, som du kender fra Facebook. Her hedder det blot remarketing, og fungerer på samme måde. 

Remarketing giver dig mulighed for at vise dine annoncer over for tidligere besøgende på din hjemmeside og sikre de ikke glemmer at de besøgte din hjemmeside. 

Remarketing er et effektivt værktøj for dig der gerne vil sikre flest mulige touchpoints med dine kunder. Du kan arbejde med remarketing på flere forskellige måder, som du kan læse mere om her

Ønsker du tilbud eller en snak?

Vi ringer dig gerne op, hvis du vil vide mere om vores ydelser og produkter.

Ja tak,  jeg vil gerne kontaktes 

 

Website © UptimeFjernsupport Åbn fjernsupport

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber
popout_cookieTil popoutUptime13 dage
SL_CA/B TestningSmartlook2 år
Pk idTil Piwik statistikPiwik1 år
Pk refTil Piwik statistikPiwik

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere