Facebook
top-uptime

Hvad er Google AdWords?

Annoncér effektivt på alle Googles platforme med video, grafiske displayannoncer og budskaber i ren tekst.

Hvad er Google AdWords egentlig og hvordan kan du med stor fordel bruge disse annonceringsformer? Få svar og indsigt, når vi her bringer dig gennem de mest relevante overskrifter, markedsføringsmuligheder og termer. 
 

Google AdWords


Hvad er Google AdWords?

Google AdWords er en annonceform, der bliver vist på alle Googles platforme: Google, Adsense, Youtube og Gmail. AdWords benytter sig af PPC (Pay per click), hvor du betaler hver gang en interesseret bruger klikker på dine annoncer. PPC er en yderst effektiv måde at ramme din målgruppe meget præcist, da du gennem målretninger, demografi, geografi, søgeord eller placeringer vælger hvem, der ser dine annoncer, og endda også hvornår på døgnet, at dine annoncer er synlige.

Verden over bruger rigtig mange virksomheder Google AdWords, netop fordi en stor del af virksomhedens samlede omsætning bliver skabt gennem AdWords. Og det kan du også opnå, hvis du gør det rigtigt og bruger den fornødne tid på det – ligesom med al øvrig markedsføring.

PPC - bestem selv, hvor meget du betaler

Pay per click er en yderst populær måde at annoncere på. Her vælger du selv, hvor meget du betaler per besøgende til din hjemmeside via klik fra din AdWordsannonce. Det gør det også let for dig at følge din investering i AdWords, hvis du vel at mærke har opsat konverteringssporing på dine vigtigste mål og steder på din hjemmeside.

Tjen penge med PPC

Konverteringssporing og kundeadfærd

Hvad betyder konvertering egentligt? Konverteringer på en hjemmeside kan være mange ting og sporingen handler i bund og grund om at afdække dine besøgendes aktiviteter og adfærd på din hjemmeside.

For mange tæller en konvertering som et køb i en webshop, en henvendelse på mail og telefon, en tilmelding til nyhedsbrev, download af diverse pdf’er eller tilmelding til kurser og webinare. Er du i tvivl om, hvor på din hjemmeside, du skal placere dine konverteringstags, skal du blot tænke over, hvad der i sidste ende gør, at du tjener penge. Derfra burde det være lige til at finde ud af, hvor og hvordan du skal bruge din konverteringssporing.

Når du har fundet frem til, hvilke parametre du gerne vil måle på, kan det være en god ide at sætte en værdi på én konvertering – det giver dig mulighed for nemmere at måle afkastet af dine AdWords annoncer. At se hvilke kampagner, der skaber indtjening og hvilke, der koster dig penge.

Annoncering på Google

Over 90% af alle søgninger, der foretages på nettet, sker via Googles søgemaskine. Det er en enorm global markedsandel, der vidner om, at Google er den absolut foretrukne i forhold til alle øvrige søgemaskiner, der i dag er tilgængelige på nettet. Det betyder også, at chancen for at din målgruppe både findes og bruger Google, er så god, at Google i sig selv sikrer din synlighed og eksponering for de rigtige personer.

Du har sikkert hørt eller tænkt, at din målgruppe ikke finder dig på nettet, men snarere gennem bekendte, messer, kollegaer eller dine sælgere, som naturligvis gør et godt stykke arbejde. Og det kan også sagtens være personlige netværk og kold kanvas, der ligger til grund for de henvendelser, som du får i dag. Men det er klart værd at holde in mente, at der måske foretages 1000 søgninger på netop dit produkt eller din service hver måned. Mon ikke, at der så er en kunde eller to at hente gennem Google?

Annoncer på Google


Søgeordsvolume

Er Google AdWords noget for dig? I de fleste tilfælde er svaret ja – medmindre du arbejder med en målgruppe, der SKAL gå én bestemt vej for at købe hos dig. Eller at du opererer på så smalt et nichemarked, at der måske kun foretages to relevante Googlesøgninger hver måned, der matcher dit produkt. I så fald er både din tid og dine penge meget bedre brugt andet steds. Dog er chancen for at opbygge en virksomhed inden for ovenstående parametre ikke stor i dag.

Inden du spenderer store summer på AdWords, bør du tjekke søgevolumenerne på de søgeord, som du forestiller dig, at din målgruppe bruger for at finde dig. Her anbefaler vi flere fortrinlige værktøjer som ubbersuggest.io, searchvolume.io, keywordtool.io, diverse SEO værktøjer eller Googles egen keywordplanner. De giver dig et godt overblik over antallet af søgninger, anvendte søgeord, søgeordskonkurrencen, samt pris pr søgeord i netop din branche. Ud fra den viden, er det langt nemmere for dig at træffe beslutning om, hvordan og hvor meget du skal bruge på AdWords i din markedsføring.

 

Adwords eller SEO?

SEO eller AdWords?

Har du mulighed for at vælge både SEO og annoncering med AdWords, så gør det. Men måske rækker dit budget ikke til begge, og så er det frem med den gode, gamle pros and cons-liste. SEO og AdWords sættes tit op mod hinanden, da mange mennesker tænker begge metoder kun handler om Googles søgemaskine. Hvis det kun gjorde det, vil SEO vinde, da 70-80 % af alle søgninger hopper ned til de organiske resultater aka SEO resultaterne. Derfra skal din placering ligge i top 5 for at skabe synlig trafik til din hjemmeside.

Det kræver et stort arbejde og det er ikke gratis. Langt fra. I 2017 og snart 2018 handler SEO ligeså meget om alt det, der sker udenfor din hjemmeside med links og linkbuilding, advertorials, gæsteblogs, webinars osv. Og det er de færreste, som kan få så mange gode kvalitetslinks ud af dette – uden at have betalt for det på den ene eller anden måde. Du kan komme langt med on page SEO, men du placerer dig ikke i toppen.

AdWords er en auktion. Det vil sige, at du skal bruge et klikbudget for overhovedet at være med i spillet. Udover det, kan AdWords hjælpe din markedsføring på mange andre måder end SEO kan. Gennem AdWords får du også mulighed for at ramme din målgruppe på Youtube, Gmail og hjemmesider, der er tilmeldt AdSense. Her tæller blandt andet børsen.dk, hvilket er et interessant medie for mange at være synlig på.

Hvad er displaynetværk?

Displaynetværket (GDN) er Googles værktøj til at ramme din målgruppe med grafiske bannerannoncer. Annoncerne bliver vist på alle hjemmesider, som er tilmeldt Google AdSense. AdSense er et værktøj, som hjemmesideejere bruger for at tjene lidt ekstra penge.

Hver gang en besøgende ser din annonce på en side, der er tilmeldt Adsense, får ejeren x-antal kroner. Det gør, at mange virksomheder vælger at lade deres hjemmeside være en del Google Adsense. Og netop derfor giver Google Displaynetværk (GDN) dig en masse fordele og en super god mulighed for stor spredning og eksponering af dine annoncer.

GDN giver dig mulighed for at opstille en målgruppe ved enten at bruge interesser, placeringer, topics, søgeord, geografi eller demografi. I Danmark er det endnu ikke muligt at måle efter husstandsindkomst, men det bliver forhåbentlig snart rullet ud.

Derefter handler det om at lave en fangende bannerannonce, der skaber trafik til din hjemmeside.
Billedet her viser et eksempel på, hvordan en bannerannonce kan sættes op for at fange kundens opmærksomhed.

Eksempel på Display annonce for Uptime
Eksempel på en grafisk displayannonce med budskab, logo og call-to-action – her for Uptimes kursus i AdWords.


Hvad er søgenetværk?

Google Søgenetværk (GSN) er annoncer direkte på Google. Det er netop denne slags annoncer, som generelt giver de højeste konverteringsrater og klikrater. Og de koster derfor også mest at byde ind på. Det giver rigtig god mening, da du på GSN kæmper med alle andre annoncører om de fire topplaceringer, hvorimod du på GDN, Youtube eller Gmail kæmper om mange flere placeringer, hvilket gør, at CPC (cost per click) ikke er så høj igen.

Helt klar værd at bruge!

Hvis du ikke har en god organisk Googleplacering på dine vigtigste søgeord, er annoncer på Google Søgenetværk et perfekt værktøj, da du hurtigt kommer op blandt top 4. Det sker inden for 24 timer, og den slags hurtige resultater får du ikke mange andre steder. Det betyder også, at du indenfor 24 timer er med i konkurrencen om kunderne, hvilket markant øger chancen for, at de køber hos dig og ikke din konkurrent.

Google Shopping


Google Shopping

Google Shopping giver dig mulighed for at lægge dit varekatalog ud på Google, hvor det er synligt 24/7 for dine kunder. Og det er faktisk et temmeligt smart og anbefalelsesværdigt værktøj, som Google har udviklet her. Det giver webshops mulighed for både at blive eksponeret med en annonce på søgenetværket, på Google shopping og ikke mindst blandt de organiske søgeresultater. Dermed øger du din chance markant for at vinde kunden.

Som du kan se på billedet her, bliver dit produkt vist ved siden af andre lignende produkter med en synlig pris, som gør det let for kunden at vælge. Det betyder også, at hvis du er en af de dyre spillere på markedet, bør du overveje at fokusere din tid og investere dine penge i andre dele af AdWords-paletten.

Annoncer på youtube


Annoncering på Youtube

Youtube er og bliver en kanal, som virksomheder ikke kan se bort fra. Især, når det handler om de yngre målgrupper. Youtube er verdens næststørste søgemaskine. Det betyder, at du har et kæmpe potentiale for på én gang at få dit produkt ud til rigtig mange mennesker indenfor din målgruppe. Og er det ikke det, vi alle gerne vil

Youtube har siden 2006 været ejet af Google. Det betyder, at vi igennem AdWords også kan annoncere på Youtube med videoer og displayannoncer. Især videoannoncering kan have en rigtig stor værdi for din virksomhed, da du har mulighed for at segmentere meget præcist efter netop de, som du gerne vil have ser din video. Og til en rigtig billig pris samtidig!

Den mest brugte annonceringsmetode ved Youtube-annoncering kaldes Trueview in-stream ads. In-stream ads er de videoer, som afspilles inden du ser den video, som du har klikket på. Ofte har du mulighed for at skippe videre efter 5 sekunder – det handler helt om, hvor lang din video er.
Trueview virker på den måde, at du betaler hver gang nogen ser 30 sekunder af din video (for kortere film betaler du når filmen er set færdig).

Lad os tage et eksempel:
Du har valgt at have en video med en varighed på 45 sekunder og selvfølgelig sikret, at du har CTA i de første 5 sekunder. Så selvom brugeren ikke ser din video færdig, har de i hvert fald modtaget budskabet. Og det koster dig ikke en krone for alle de, som skipper videoen. Det koster kun for de, som ser med i over 30 sekunder.

Hvorfor er Youtube-annoncering så smart?

Hvis du har sørget for, at dit budskab træder tydeligt frem i de første 5 sekunder af videoen, vil alle, der ser din annonce, blive gjort opmærksom på det – uden du skal bruge penge. Det kan godt være, at de endnu ikke er klar til at handle i forhold til dit budskab, men de bliver klart gjort opmærksom på det. Alle, der ser hele videoen færdig, er højst sandsynlig i et stadie, hvor de netop står og mangler dit produkt eller din ydelse. Og de vil derfor også kontakte eller købe inden for ganske kort tid efter at have set videoen. Så selvom det ikke er alle, der ser din video færdig, får du stadig eksponeret dig selv og dit budskab.

Hvad er remarketing?

Google AdWords har også sin pendant til retargeting, som du kender fra Facebook. Her hedder det blot remarketing, og fungerer på samme måde:

  • Du opstiller en målgruppe , som du gerne vil ramme. For eksempel personer, der har set et bestemt produkt.
  • Derefter kan du annoncere overfor præcist denne målgruppe med det produkt, som de har set, med en form for call to action, der sikrer, at de køber dit produkt.
  • Remarketing kan bruges på display-, søgenetværket og på Youtube.
  • Du kan opstille målgrupper både i Analytics og AdWords

Du får altså mulighed for at gå efter de besøgende, som ikke købte noget første gang, og dermed sikre, at de ikke glemmer dig, når de surfer rundt på nettet i den nærmeste tid efter.

Brug remarketing fornuftigt!

Vi ser rigtig tit, at mange blot installerer et remarketing tag på hjemmesiden og bruger denne målgruppe at annoncere overfor. Det betyder, at alle, der besøger din hjemmeside, vil blive eksponeret for det samme budskab – ligegyldigt hvad.

Lad os tage et eksempel:
Du har en webshop, der sælger elektronik – lige fra computere til cykelcomputere. Du har derfor rigtig mange forskellige personer inde på din webshop hver eneste dag. Hvis du vælger at bruge alle websitebesøg som remarketing-liste, betyder det, at Hr. Olsen, der leder efter et nyt lækkert smart tv, vil blive eksponeret for eksempelvis cykelcomputer de efterfølgende dage. Det har ingen særlig værdig for Hr. Olsen og derfor heller ikke for din forretning.

Opsæt de rigtige målgrupper

Brug den tid, som det tager at opsætte de rette målgrupper. Så ved du, at du annoncerer med de rigtige produkter over for de rigtige kunder. Og det vil altid sikre, at du får meget mere ud af hver eneste brugt annoncekrone.

Heldigvis har Google valgt at hjælpe os, når det handler om netop webshops. Ellers bliver det en langsommelig affære at opsætte en remarketing-liste for hvert eneste produkt. Dynamisk remarketing fungerer langt hen ad vejen som dynamiske søgeannoncer. Du giver AdWords en række informationer, og ud fra disse finder AdWords selv ud af, hvilke kunder, der skal modtage hvilke annoncer.

Skab store resultater med remarketing

Remarketing har altid været et af de steder, hvor dine annoncer kan generere en rigtig god ROI, fordi du kan følge kunden gennem hele købsprocessen. Tidligere var det kun muligt at benytte remarketing på displaynetværket, men siden 2013 er det også muligt på søgenetværket. Dog var det ikke særlig brugt i starten, men siden 2015-2016 er det blevet enormt populært at bruge i Danmark.

Remarketing på søgenetværket, eller RLSA, som det kaldes, kan helt ændre jeres måde at bruge søgenetværket på. RLSA giver to helt unikke muligheder for at sikre, at det rette budskab sendes ud til den rette målgruppe:

  • Du kan lave budjusteringer alt efter, om en kunde har besøgt din hjemmeside og her faldt ind under din remarketingliste.
  • Du kan opsætte annoncer, som kun vises over for de kunder, der har besøgt din side en enkelt gang. Her kan du ændre og forny dit budskab, så det endnu engang fanger kundernes interesse.

Det kræver dog, at du har en remarketing-liste på 1000 personer inden du kan benytte dig af denne form for remarketing.

 

Ønsker du tilbud eller en snak?

Vi ringer dig gerne op, hvis du vil vide mere om vores ydelser og produkter.

Ja tak,  jeg vil gerne kontaktes 

 

Kontakt os



Uptime

Website © UptimeFjernsupport Åbn fjernsupport

Liste over brugte cookies:
NavnTil
eucookieTil denne cookie bjælke
_gaGoogle analaytics
PHPSESSIDPHP session

1. Dette website anvender cookies
En cookie er en lille tekstfil, der lagres på din computer el. tilsvarende for at kunne genkende den. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde virus.

2. Sådan sletter eller blokerer du for cookies
minecookies.org/cookiehandtering

3. Formål med cookies på vores website:
• At gemme dine indstillinger.
• Trafikmåling og statistik.
• Målretning og frekvensstyring af annoncering.

4. Persondata
Personoplysninger afgives aldrig til tredjepart, med mindre du selv udtrykkeligt giver samtykke hertil, og vi indsamler ikke personoplysninger, uden at du selv har givet os disse oplysninger ved registrering, køb eller deltagelse i en undersøgelse m.v. Du afgiver dine personlige oplysninger på eget ansvar. Personoplysninger bruges til at gennemføre det køb eller den service, som oplysningerne er indsamlet i forbindelse med. I det omfang, der behandles personoplysninger om dig, har du ifølge persondataloven ret til at få oplyst, hvilke personoplysninger, der kan henføres til dig. Såfremt det viser sig, at de oplysninger eller data, der behandles om dig, er urigtige eller vildledende, har du ret til at kræve disse berigtiget, slettet eller blokeret. Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod, at oplysninger om dig gøres til genstand for behandling. Du kan også til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Du har mulighed for at klage over behandlingen af oplysninger og data vedrørende dig. Klage indgives til Datatilsynet, jf. persondatalovens § 58, stk. 1.

1. This website uses cookies
Cookies are small files stored in your browser. They are used for technical, functional and analytics purposes. Cookies do not contain virusses.

2. This is how you remove or block cookies (site is in Danish)
minecookies.org/cookiehandtering

3. The use of cookies on our website:
• To save your preferences.
• Traffic measurement and statistics.
• Målretning og frekvensstyring af annoncering.

4. Personal data
Personal data is never given to a third party, unless you give authority to do so, and we never gather personal data unless you having given us this data when registering, buying or taking part in a survey etc. According to the Personal Data Protection Act you are entitled to find out what personal data can be traced to you. Should it prove that the information or data stored about you is incorrect or misleading, you are entitled to have this information corrected, deleted or blocked. You can object at any time to information about you being processed. You can also retract your agreement at any time. You can complain about how your data is handled. Complaints are made to data protection authority, ref. the Personal Data Protection Act’s § 58, Para. 1.

Vi bruger cookies. Ved at bruge vores side accepterer du vores brug af cookies.

Accepter vores cookies Læs mere