Facebook
top-uptime

SEO - optimering til søgemaskiner

Jo højere desto bedre – med en god Googleplacering får du langt flere kunder i butikken

SEO er forkortelse for search engine optimization og har alle dage været en af de vigtigste grundstammer i digital markedsføring. Hvert sekund bliver der søgt 40.000 gange hele verden over. Og alene det tal burde være nok til at vise, hvor stor en værdi Google har. Jo højere din hjemmeside er placeret, desto større del af kagen får du. Det er jo bare at komme i gang, ikk?

Navnene er mange og du er stensikkert stødt på termer som søgemaskineoptimering, søgeoptimering, SEO, synlighed på nettet, hjemmesideoptimering, Googleoptimering, optimering til Google. Bare rolig – de dækker alle over ét og samme: Når du arbejder med SEO, optimerer du din hjemmeside til en høj placering i den organiske del af Google. Altså blandt de søgeresultater, som du finder under de øverste annoncer. 

Der findes selvfølgelig andre søgemaskiner, men Google er suverænt førende på verdensplan og derfor også vores primære fokus i arbejdet med SEO.  Uptime har både kompetencer og værktøjer, der hjælper dig rigtig godt på vej med din SEO.  

Vi har mange års erfaring inden for søgemaskineoptimering, og vores SEO-konsulenter og har hjulpet mange virksomheder med søgeoptimering, søgeordsanalyse og kortlægning af kommunkationsbehov og strategi i den digitale markedsføring.

Hvorfor SEO?

Det er ikke nok at have et godt og gennemarbejdet website, hvis du mangler synlighed på nettet. Design og indhold er måske helt i top, men hvis ingen finder din hjemmeside, er det spildte kræfter.

Der er fortsat stigende fokus på Googlesøgning og dermed søgemaskineoptimering – både fra dine konkurrenters side og dine kunder. Stort set alle benytter Google til at finde varer og serviceydelser på nettet. Vi hjælper dig med, at det er dine, og ikke dine konkurrenters, der bliver fundet. Det sikrer både din omsætning og din markedsandel. 

Googles algoritmer – ven eller fjende?

Googles erklærede mål er, at deres brugere får den bedste oplevelse hver gang de benytter sig af søgemaskinen. Derfor har Google i rigtig mange år brugt og udviklet deres søgealgoritmer. Præcist hvordan de er skruet sammen, er en stor og velbevaret hemmelighed. Men de sikrer, at du får de mest relevante sider op først, når du eksempelvis søger efter 'reklamebureau' eller 'billig bilvask'.

Derfor har Google de seneste år har haft skarpt fokus på selve indholdet på alle indekserede hjemmesider. Du har sikkert hørt mantraet: Content is King! Jo mere informativt, dit indhold er, jo gladere er Google. Det betyder så også, at når du gør Google glad og begejstret, får du en høj placering. I bliver venner og venskaber skal som bekendt plejes.

Synlighed på Google

Du vil selvfølgelig gerne være synlig og velplaceret – både på Google og på nettet, så dine nuværende, potentielle og evt også tabte kunder kan finde dig. Nemt og hurtigt. Derfor skal du arbejde seriøst med din hjemmesides SEO. Det skal gøres én gang for alle, og herefter plejes løbende.

Det svarer til at stå på en rulletrappe, som kører ned. Hvis du IKKE er i konstant bevægelse og arbejder dig op, mister du efterhånden dit venskab med Google. Du kører du stille og roligt med ned og ender i usynlighed og glemsel. Det lyder en smule dramatisk, men er ikke desto mindre sandt.

Din hjemmeside skal have en god placering på Google – og helst være mere synlig end dine konkurrenters. Det er derfor vigtigt, at du og vi har fuld fokus på din digitale markedsføring. Når vi arbejder med SEO, er det essentielt for os at søgeoptimere teksterne på hjemmesiden og at teknikken bag er i orden. 

For at en søgemaskineoptimering skal fungere korrekt, skal blandt andet titel, beskrivelser og webtekster indeholde de rigtige søgeord og søgesætninger. Det er disse, som du vil findes på og dem, som dine kunder søger efter.  Men andre forhold gør sig også gældende for at opnå og bevare en god placering på Google.

De vigtigste faktorer, når du arbejder med SEO

Over 200 forskellige faktorer spiller ind, når Google bestemmer hvilke hjemmesider, der skal placeres højest blandt de organiske søgeresultater. Og det kan tage rigtig lang tid at få styr på dem alle. Men nogle faktorer spiller en langt større rolle end andre. Som vi ser det i arbejdet med SEO, er de vigtigste:

1. Kvalitetsindhold

  • Lav dit indhold så informativt som muligt.
  • Det skal skabe værdi for læseren.
  • Dårligt indhold giver en dårlig placering.

2. Søgeord

  • Sørg for at have dit rigtige søgeord og søgetermer i dit indhold.
  • Dine søgeord må ikke fylde mere end 3-5% af sidens indhold.
  • Fokuser på et søgeord pr. side.

3. Hjemmesidens opbygning

  • Sørg for, at din hjemmeside er nem at finde rundt på.
  • Sørg for, at Google bots kan crawle din hjemmeside.
  • Vis din hjemmeside på samme måde for bots som mennesker

4. SSL Certifikat

5. Responsive

  • Din hjemmeside skal være responsive og mobilvenlig.

6. Sidens hastighed

  • Din hjemmeside skal være optimeret og loade hurtigt ind. Her hjælper det at tænke i datamængde og blandt andet undgå at uplaode billeder i original størrelse.

7. Linkbuilding

  • Få de rigtige links til din side.
  • Tænk kvalitet fremfor kvantitet.

8. Sociale Medier

  • Få likes og delinger. Det skaber synlighed og trafik til din hjemmeside.

Hvis du fokuserer på alle ovenstående faktorer, så kan du nå rigtig langt med din SEO.

Start med On-page SEO

On-page SEO handler om alt det, du kan gøre med din hjemmeside for at søgeoptimere. Her handler det både om godt og brugbart indhold, hjemmesidestruktur, korrekt brug af h1 og h2-overskrifter, duplicate content, sidehastighed og optimerede billeder og grafik.

De seneste mange år har linkbuilding været kåret som den største faktor indenfor SEO. Og det er som sådan heller ikke forkert. Linkbuilding spiller en stor rolle i Googles måde at se din hjemmeside på. Men ærlig talt? Har du ikke en god og informativ hjemmeside, hvorfor skulle folk så linke til den som relevant? Start derfor med On-page SEO.

Linkbuilding – når andre linker til dig

Som sagt spiller linkbuilding en stor rolle, når det drejer sig om SEO. Hvis du sørger for, at mange andre gode hjemmesider linker til dit indhold, fordi det er relevant inden for et givent feltet, vil du få en høj placering på Google. Og du sikrer, at dine kunder finder din hjemmeside frem for konkurrenternes.

Google deler alle hjemmesider op i det, de kalder Authority. Hvis du handler med eksempelvis toastmaskiner, vil du gerne vise omverdenen, at din viden omkring toastmaskiner er aldeles omfattende. Gerne så stor, at du kan kalde dig ekspert inden for toastmaskineområdet.

Du har derfor været inde og sikre, at din hjemmeside er fuldstændig optimeret i overenstemmelse med alle de faktorer, der spiller ind ved on page seo. Men det har dine konkurrenter også. Hvordan vælger Google så, hvilken hjemmeside, der skal placeres øverst, når jeg som forbruger søger efter 'bedste toastmaskiner?

Har du været ude og skaffe gode links til din hjemmeside fra andre websteder, blogs og fora, der alle omhandler toastmaskiner, vil du i Googles øjne have en højere authority end dine konkurrenter. Det sikrer altså, at du får en bedre placering højt i Google, og dermed også alle de gode klik.

Hvilke sider giver mig kvalitetslinks?

Når du leder efter hjemmesider, der kan hjælpe din Googleplacering godt på vej, kan det være lidt svært at vælge, hvilke sider du får mest ud af. Her er vi inde og snakke om linkbuilding juice eller link juice. Men hvordan sikrer du dig at få mest link juice ud af dine links?

Der findes mange forskellige værktøjer, som du med stor fordel kan benytte. Blandt andet moz eller ahref, som i skrivende stund er nogle af de bedste på markedet. Og de giver dig al den information, du skal bruge for at finde de rigtige links.

Du ved allerede, at siderne skal omhandle toastmaskiner, men skal du satse på forbrugsguiden om de bedste toastmaskiner? Eller fru Jensens blog, hvor hun har skrevet lidt om sin egen toastmaskine?

Igen er der rigtig mange faktorer, som er værd at kigge på, men den vigtigste er hjemmesidernes authority. Jo højere domain authority, desto mere link juice vil de sende din vej.

Voice – det nye sort?

Du har måske hørt om spørgebaseret SEO? Tilbage i 2015 blev det rigtig populært verden over, især i USA, at benytte sig af voice searches gennem Siri, Google og Amazons Ehco. Men da skrift- og talesprog aldrig har været ens, har det betydet et stort skift i, hvordan man udtænker SEO-strategier derovre på den anden side af Atlanten, 

Hvor du førhen skulle optimere i forhold til korte præcise sætninger på omkring 1-3 ord, er det nu uhyre vigtigt at optimere i forhold til talesprog på omkring 3-10 ord for at ramme de gode placeringer. I 2016 var Android ude med en statistik, der viste, at 1 ud af 5 mobilsøgninger blev generet gennem voice. Og at dette tal vokser. Det stemmer også godt overens med, at vi stadig ser en stigning i mobilsøgninger, og at vores mobiler efterhånden er som små computere, hvor vi stort set kan klare alt.

Mange har spået, at voice search bliver det helt store i 2017, men i Danmark er det i praksis ikke slået helt igennem endnu. Det skyldes, at der endnu ikke er optimeret nok på danske hjemmesider. Det virker derfor ikke godt nok til, at forbrugerne vil benytte sig af voice search. 

Betyder det så, at jeg helt skal undlade voice i min SEO-optimering?

NEJ! Mange virksomheder har fået øjnene op for denne del i SEO-indsatsen, og begynder stille og roligt at optimere imod voice search for at up front, når forbrugerne engang er klar til at bruge det. Derfor har du netop nu mulighed for at være med som de første i Danmark, der fokuserer på voice searches i din SEO.

Lokale søgninger – fang dit lokalmiljø

50 % af alle søgninger bliver i dag foretaget på tablets eller mobil. 82% af alle mobilbrugere søger efter en lokal virksomhed, og 50 % heraf vil besøge virksomheden indenfor de næste 24 timer. Lokale søgninger har fået en kæmpe tilgang indenfor de sidste par år og er et uhyre vigtigt område at fokusere SEO på.

Google My Business eller Google Maps giver dig her mulighed for at komme højt til vejrs på både organisk søgning og på det lille kort, der kommer frem når nogen søger på eksempelvis 'reklamebureau Svendborg'. Det er vigtigt, at du sørger for at optimere både din hjemmesides indhold efter lokale søgninger, men også opdaterer din Googleprofil for at få en høj placering her. Læs mere om lokale søgninger og dine muligheder med Google My Business.

AdWords og søgemaskinemarketing

Vi hjælper og rådgiver dig også gerne med din betalte markedsføring via Google AdWords. Her kan du annoncere og køre effektive reklamekampagner på alle Google platforme: Google Søgenetværk, Google Displaynetværk, Google Shopping, Youtube og Gmail. Læs mere om Google AdWords.

Vil du vide mere og har du brug for hjælp og rådgivning? Uptime har hjulpet virksomheder med søgeordsanalyser og optimering til søgemaskiner i hele landet, men særligt i Odense, Svendborg, Lundeborg, Nyborg, Middelfart, Fredericia, Ringe, Faaborg, Assens og flere andre steder på Fyn. Se det var en masse geografiske søgeord.... 
 

Kunden fortæller...

Jeg har kendt Lasse Skriver Møller lige siden starten af nullerne, hvor han grundlagde Uptime – og kender ham for hans ærlighed og dygtighed. Så da jeg skulle vælge en IT-partner til at udvikle min nye hjemmeside, var jeg overhovedet ikke i tvivl om, hvor jeg skulle gå hen.

Jeg har, for rimelige penge, fået en rigtig fin og velfungerende hjemmeside, som pga. SEO-optimering meget hurtigt røg op under de betalte annoncer, hvor den fortsat ligger. Man kan altid ringe til Uptime og få hjælp, hvis noget driller og får altid hurtigt svar tilbage.

Jeg blev inviteret ind til et meget behageligt møde, hvor jeg ud fra mit behov, fik en fantastisk vejledning og undervisning i at bruge siden optimalt. På ganske kort tid kom siden i luften og jeg er meget tilfreds med den!

Nu har Lasse valgt at gå andre veje, men de mennesker, der har arbejdet sammen med ham i mange år og som kører Uptime videre, har samme behagelige og ærlige tilgang til tingene, så jeg kan på det varmeste anbefale Uptime, hvis du står og har brug for en IT-partner.

Mange hilsner Lisbet Mailand | Hypnoserummet.dk

Ønsker du tilbud eller en snak?

Vi ringer dig gerne op, hvis du vil vide mere om vores ydelser og produkter.

Ja tak,  jeg vil gerne kontaktes 

 

Kontakt os



Uptime

Website © UptimeFjernsupport Åbn fjernsupport

Liste over brugte cookies:
NavnTil
eucookieTil denne cookie bjælke
_gaGoogle analaytics
PHPSESSIDPHP session

1. Dette website anvender cookies
En cookie er en lille tekstfil, der lagres på din computer el. tilsvarende for at kunne genkende den. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde virus.

2. Sådan sletter eller blokerer du for cookies
minecookies.org/cookiehandtering

3. Formål med cookies på vores website:
• At gemme dine indstillinger.
• Trafikmåling og statistik.
• Målretning og frekvensstyring af annoncering.

4. Persondata
Personoplysninger afgives aldrig til tredjepart, med mindre du selv udtrykkeligt giver samtykke hertil, og vi indsamler ikke personoplysninger, uden at du selv har givet os disse oplysninger ved registrering, køb eller deltagelse i en undersøgelse m.v. Du afgiver dine personlige oplysninger på eget ansvar. Personoplysninger bruges til at gennemføre det køb eller den service, som oplysningerne er indsamlet i forbindelse med. I det omfang, der behandles personoplysninger om dig, har du ifølge persondataloven ret til at få oplyst, hvilke personoplysninger, der kan henføres til dig. Såfremt det viser sig, at de oplysninger eller data, der behandles om dig, er urigtige eller vildledende, har du ret til at kræve disse berigtiget, slettet eller blokeret. Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod, at oplysninger om dig gøres til genstand for behandling. Du kan også til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Du har mulighed for at klage over behandlingen af oplysninger og data vedrørende dig. Klage indgives til Datatilsynet, jf. persondatalovens § 58, stk. 1.

1. This website uses cookies
Cookies are small files stored in your browser. They are used for technical, functional and analytics purposes. Cookies do not contain virusses.

2. This is how you remove or block cookies (site is in Danish)
minecookies.org/cookiehandtering

3. The use of cookies on our website:
• To save your preferences.
• Traffic measurement and statistics.
• Målretning og frekvensstyring af annoncering.

4. Personal data
Personal data is never given to a third party, unless you give authority to do so, and we never gather personal data unless you having given us this data when registering, buying or taking part in a survey etc. According to the Personal Data Protection Act you are entitled to find out what personal data can be traced to you. Should it prove that the information or data stored about you is incorrect or misleading, you are entitled to have this information corrected, deleted or blocked. You can object at any time to information about you being processed. You can also retract your agreement at any time. You can complain about how your data is handled. Complaints are made to data protection authority, ref. the Personal Data Protection Act’s § 58, Para. 1.

Vi bruger cookies. Ved at bruge vores side accepterer du vores brug af cookies.

Accepter vores cookies Læs mere