Sådan bliver du klar til Black Friday

Er din hjemmeside og shop klar til den store dag?

Er din virksomhed ved at være klar til Black Friday? Dagene tæller ned til årets største online shoppedag, hvor købelystne klikker rundt på mange hjemmesider og shops i jagten på gode tilbud.

Måske er du i forvejen enten tilhænger eller modstander af denne dag? Under alle omstændigheder bør du overveje, hvilke muligheder det giver din virksomhed.

Det er efterhånden de færreste, der ikke kender til Black Friday, der er et stort fænomen i Danmark. Den store udsalgsdag er vigtig for mange virksomheder, da den dels kickstarter julesalget og samtidigt får dig og din virksomhed del i kundernes gavebudget.

Vi hjælper dig godt på vej med både udarbejdning af webshop, hjemmeside og markedsføring, så du bliver klar til Black Friday 2020. 

Har du ikke allerede en shop?

Hvis du ikke allerede har en webshop, kan vi hjælpe dig i gang med muligheden for at sælge dine varer og ydelser på nettet 24 timer i døgnet.

Er din webshop gearet til Black Friday?

Hav din landingsside klar

Det vigtigste at starte med er, at du skal have en Black Friday landingsside. Således, at personer, der søger på dit “firmanavn + black friday” med stor sandsynlighed bliver ledet direkte ind på din side. På denne side kan du skabe en god oplevelse ved at vise alle dine tilbud, nedtællinger og de gode priser, der er på den store salgsdag.

Skab opmærksomhed omkring Black Friday

Dine besøgende skal ikke være i tvivl om, at du har gode tilbud på årets største salgsdag. Du kan allerede nu begynde på forberedelserne ved klargøre din shop. Du kan skabe synlighed ved at have et Black Friday banner på din forside, og supplere med pop ups. Så er du sikker på, at ingen af dine besøgende overser dine tilbud til Black Friday.

Brug nedtælling

Black Friday varer én dag og derfor gælder tilbuddet kun dén ene dag – det skal du udnytte. Derfor bør du gøre brug af nedtælling på din landingsside med Black Friday, dine sociale medier og i dine nyhedsbreve, samt alle de øvrige kanaler, som du arbejder med. Bruger du WordPress, findes der et plugin til nedtælling (count down).

Fremhæv dine gode priser

Når du har brugt mange uger på at planlægge dine Black Friday tilbud på din shop, skal det også være tydeligt for de besøgende, at produkterne er nedsat. Måden du kan vise besparelserne på, kan for eksempel være procentvis besparelse eller hvor mange penge, der bliver sparet i kroner og ører.

Du kan læse mere om vores arbejde med skræddersyede løsninger til webshop og webdesign.

Tilbyd gratis levering

Tilbyder dine konkurrenter lavere priser end dig? Så er der mulighed for at tilbyde gratis fragt. Kan kunderne spare penge på fragten, så gør de gerne det. Hvis du vælger at tilbyde gratis levering, skal du huske at bruge det i din markredsføring.

Ikoner Facebook Mailchimp Google Ads

Annoncér hyppigt op til Black Friday

Der er mange om buddet, når der skal annonceres på dagen med Black Friday, og det er derfor en af de dyre dage at annoncere på. Alligevel er der så meget aktivitet på selve dagen, at konverteringsraten for mange stiger væsentligt mere end normalt, og dermed opnås en god ROI.

Til den slags kan du bruge kanaler såsom Google Ads, Facebook annoncering, remarketing og e-mail markedsføring. Med i planlægningen, skal I have styr på jeres budget, så det hele ikke løber løbsk.

Facebook

I kan allerede nu begynde at samle relevante leads igennem Facebook. Start en kampagne, der får personer til at skrive sig op til jeres nyhedsbrev.

Budskabet kunne være: “Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær blandt de første til at modtage inspiration og gode tilbud”. Med denne strategi gør I opmærksomme på, hvem I er, og I giver her mulighed for at følge med i jeres stærke tilbud.

14 dage inden Black Friday kan I skifte kampagnen ud, så man i stedet for kan tilmelde sig nyhedsbrevet og modtage stærke tilbud i forbindelse med Black Friday.

Det er en god idé at supplere med almindelige opslag på Facebook. De kan nemlig være med til at minde dine besøgende om, at du har gode tilbud i ærmet.

Tilpas jeres Facebookside – lad den stråle af Black Friday

To uger inden Black Friday starter, er det en god idé at gøre jeres Facebookside klar, så den emmer af Black Friday. De besøgende skal ikke være i tvivl om, at I har gode tilbud på jeres produkter. Du kan gøre din Facebookside klar ved at skifte coverbillede, hvor Black Friday indgår.

Nyhedsbreve – gør dine kunder interesseret

Start tidligt. Det er ikke nok at udsende én mail med Black Friday tilbud dagen før. Start i god tid, primo november, med en påmindelse om, at du holder Black Friday. Sørg for at minde dine nyhedsbrevemodtagere om, at dine Black Friday tilbud gælder hele dagen. Dine nyhedsbrevsmodtagere har skrevet sig op, fordi de er interesseret i din virksomhed og dine produkter eller ydelser. Det er din kundeklub og dem kan du forkæle lidt ekstra med yderligere gode tilbud.

Din Google Ads annoncering – søgekampagner

Google Ads annoncering er stadig den mest populære og hyppigst anvendte platform at annoncere på. Fordelene ved Google Ads er, at dine annoncer bliver vist, når personer søger efter præcis det, du tilbyder. Denne type annoncering er derfor rigtig effektiv. Hvis I kører med rabatter, kan man med fordel få det med i annoncerne. Der er stor efterspørgsel på annoncering dagene op til Black Friday. Det er derfor vigtigt, at I justerer jeres budget, så I udnytter det optimalt.

Det skal I huske at have klar:

  • Opsæt en countdown, der tæller ned for at øge købsmulighederne hos potentielle kunder.
  • Tjek, at landingssiden er korrekt sat op med de rigtige produkter.
  • Brug Black Friday søgeordet. Fokuser gerne på long tail, som er flere søgeord. Eksempelvis “Black Friday Nikesko”, “Black Friday Callebaut chokolade”.

Remarketing

Hvad skal der ske med dem, der har været inde på din side? En god idé er at opsætte remarketing kampagner. Her kan I eksempelvis designe et nyt sæt bannere med en påmindelse om, at de skal huske at købe inden fristen udløber. Skal du til at designe et banner, kan du læse Googles anbefalede størrelser her.

Grafik vindeltrappe

Skal vi hjælpe dig godt på vej?

Hvis du har brug for at få nogle helt konkrete forbedringsmuligheder til din hjemmeside, eller et par ekstra øjne til at gennemgå din strategi for online annoncering, så tilbyder vi at gennemgå dit website eller online medieplatforme, så du kan blive klar til Black Friday.

Amalie Kirkegaard Jensen Marketing koordinator

Amalie Kirkegaard

Amalie Kirkegaard Jensen

Marketing koordinator
+45 63 60 20 09
amalie@uptime.dk
Danni Schaffrath Salgschef

Danni Schaffrath

Danni Schaffrath

Salgschef
+45 63 60 20 10
danni@uptime.dk
Melanie Birch Mediegrafiker og kommunikation

Melanie Birch

Melanie Birch

Mediegrafiker og kommunikation
+45 63 60 20 13
melanie@uptime.dk
Anja Phyllis Sjögren Webkommunikation og design

Anja Phyllis Sjögren

Anja Phyllis Sjögren

Webkommunikation og design
+45 63 60 20 08
anja@uptime.dk

Ja tak, jeg vil gerne kontaktes