Google Analytics ulovligt:
Her er dine alternativer

Hvad skal du gøre, hvis du har Google Analytics?

Du har helt sikkert allerede hørt det. Google Analytics er ulovligt, og det er på tide at kigge efter alternativer. 

Datatilsynet har set nærmere på Google Analytics, og værktøjet overholder ikke de nuværende GDPR-regler. Det giver sved på panden hos flere virksomheder. Flere markedsføringsafdelinger er i gang med at tilpasse sin Google Analytics eller udskifte det med andre alternativer. 

Vi giver dig her i artiklen vores anbefaling og et overblik over de bedste alternativer. 

I dette indlæg kommer vi omkring:

Hvorfor er Google Analytics et problem?

Nu bliver det teknisk. Det er ikke selve programmet Google Analytics, der er ulovligt.
Det er måden, hvorpå at Google Analytics indsamler information. Når en kunde besøger din hjemmeside med Google Analytics, aktiveres der en tredjepart cookie på din kundes enhed.
Den data der bliver indsamlet, bliver sendt til USA. Den metode er også kaldt for “client-side” tracking, og er den mest anvendte i dag. 

Når dataene bliver sendt til Google i USA, er det ikke længere i overensstemmelse med GDPR-lovgivningen i Europa. Det er ikke lovligt at overføre persondata til USA, ifølge domstolen i Østrig. 

Det er et problem, som Google ville kunne løse, ved at tilpasse sin egen datalov til EU’s GDPR lov. Det er der dog ikke udsigter til. Heller ikke, hvis du følger med i de seneste opdateringer og nyheder fra Google.

"På baggrund af denne gennemgang konkluderer Datatilsynet, at værktøjet ikke kan benyttes lovligt uden videre.
En lovlig brug forudsætter implementering af en række supplerende foranstaltninger ud over de indstillinger,
Google stiller til rådighed."

Derfor skal du skifte væk fra Google Analytics

Det er muligt at gøre Google Analytics lovligt, men sandheden er, at det er bøvlet og efterfølgende begrænsende.

Ønsker du forsat at bruge Google Analytics som webstatistik til din hjemmeside, så kan du anonymisere dine data, inden de sendes videre til Google ved brug af reverse proxy, som opsættes på danske eller europæiske servere. Med proxien sørger man for, at når kunder besøger din hjemmeside, så bliver besøgsdataene anonymiseret. De filtreret data bliver efterfølgende sendt videre til Google i USA. Med Google Analytics 4 kommer der også begrænsninger i data, såsom øget indsigt i målgruppen der ikke er tilgængelig, med mindre man også aktivere Google Signals. Der er altså hurtig mange brugbare oplysninger, der kan gå tabt.

Vi har testet det hos Uptime, og det giver begrænset data at arbejde med i forhold til at give et retmæssigt billede over trafikken på din hjemmeside. Den begrænset datamængde besværliggør det også at lave målrettede kampagner på Google og sociale medier. Det er også vores vurdering, at Google Analytics 4 ikke er særlig brugervenlig. Vi anbefaler derfor analyseværktøjet Matomo. 

Matomo Analytics - det bedste alternativ

Er du lige nu på udkig efter andre alternativer til Google Analytics? Der er mange analyseværktøjer at vælge mellem, men vores bud er Matomo Analytics. Hos Uptime implementerer og drifter vi Matomo for en række af kunder. 

Matomo er et selskab fra New Zealand, et land med de skrappeste GDPR krav. Hos Uptime hoster vi Matomo på egne servere i Danmark, som betyder at dine persondata håndteres efter lovgivningen.

Du kan se en liste med andre europæiske alternativer til Google Analytics 

Fordele ved Matomo Analytics

Den største fordel ved Matomo er, at de overholder europæisk GDPR lov. Hos Uptime hoster vi selv Matomo på servere i Danmark, som garantere at dataene ikke bliver direkte videresendt til en tredjepart. Hvis du i forvejen er bruger af Google Analytics, vil du også kunne mærke en forskel i brugervenligheden. Det er nemmere mere intuitivt at navigere rundt i Matomo. I Matomos oversigt kan du hurtigt danne dig et overblik over de data, du leder efter. Oversigten kan også tilpasses, hvis du ønsker at se andre data. 

Hvad koster Matomo?

Vi hoster Matomo på Uptimes egne servere i Danmark, så du ved, hvor dine persondata befinder sig. 

Det er muligt at importere data fra Google Analytics, så du ikke starter helt fra scratch. Hos Uptime har vi adgang til forskellige features, som du automatisk får adgang til, hvis du vælger at købe Matomo igennem os. 

Eksempler på features du får adgang til: 

  • Brugerdefinerede rapporter
  • Brugerflow 
  • Præsentation for organiske søgeord  
  • Heatmap og sessionsoptagelse 

Ovenstående er blot et udpluk af de funktioner, som du får med i købet hos os. Matomo giver dig en mere detaljeret indsigt i dine besøgenes brugerflow og heatmap, så du kan se hvordan dine besøgende klikker og scroller rundt på din hjemmeside. Samtidig kan du få skræddersyet og automatiseret rapporter, så du automatisk får en månedlig indsigt og dermed kan spare tid og penge. Følg løbende med i de søgeord, som er brugt af dine brugere og få en grundlæggende forståelse for brugerrejsen for dine kunder på din hjemmeside. Alt dette er med til at give stor forståelse for dine kundernes behov og muligheden for at optimere din forretning. 

Hos Uptime koster det 145 kr. pr. mdr. 

Skal vi opsætte din Matomo?

Kontakt os, hvis du vil tale med vores eksperter.
Vi giver dig et uforpligtende tilbud og overslag på opsætning af Matomo. 

Du kan også trykke her for at blive kontaktet

Amalie Kirkegaard Jensen

Digital Project Manager

Thyge Christensen

Digital Marketing Manager

Ja tak, jeg vil gerne kontaktes