Facebook
top-uptime

Tilbage til listen

19. september 2018 | af Thomas Hahn-Petersen

Sådan får du flere relevante leads

læsetid: ca. 10 minutter

 
Dette blogindlæg omhandler de forskellige muligheder du har, når du skal indsamle leads til din virksomhed.

Leads kan være mange forskellige ting. I bund og grund er et ”lead” blot et udtryk for en person eller virksomhed, der har udvist interesse for din virksomhed. Leads er altså typisk et step længere nede i salgstragten end personer, der aldrig har hørt om din virksomhed eller ikke har ytret et ønske om kontakt.

 

salgstragt

Salgstragten er en klassisk model over en persons eller virksomheds "rejse" til at blive en kunde i din forretning. Ved at betragte din virksomheds salgsindsats i forskellige steps eller faser, kan det være væsentligt nemmere at strukturere indsatsen og derved øge sansynligheden for succes. 

Indlægget vil specifikt koncentrere sig om leads i form af e-mailtilmeldinger. Der findes mange forskellige måder at samle e-mails ind på, hvorfor det kan være rart at få kortlagt de forskellige muligheder, samt de statistiske succesrater, der kan knyttes til de forskellige metoder. Efter du har læst indlægget, har du forhåbentlig fået blod på tanden til at indsamle dine e-mail leads på en ny måde eller måske helt at starte med en e-mailstrategi. Det kan også være, at du blot bliver bekræftet i, at den metode, som du allerede benytter, er den mest effektive. Det skal dog siges, at effektiviteten ved de forskellige metoder er set fra et gennemsnitligt perspektiv og kan variere fra branche til branche.

Hvorfor skal du indsamle e-mails?

Det er en god idé at samle e-mails, fordi du kan opbygge en længerevarende relation til dine mulige kunder end ved andre typer af markedsføring. E-mail adresser kan være omkostningstunge at ”drive ind”, men er efterfølgende ganske billige at nå ud til – igen og igen. Du skal selvfølgelig ikke spamme dine leads med en masse ligegyldigt, men segmentere dem, så de får relevant indhold på jævnlig basis. Selve opsætningen og segmenteringen af dine e-mails er en historie for sig, som jeg ikke kommer nærmere ind på i dette blog-indlæg. Men du skal være velkommen til enten at kontakte mig eller Uptime, hvis du ønsker hjælp. Alternativt kan du læse denne e-bog fra Hubspot. Til selve udsendelsen af e-mails, anbefaler jeg Mailchimp, da det er gratis*, funktionelt og intuitivt at benytte (*op til 12.000 udsendelser om måneden). Der findes mange rigtigt gode værktøjer til udsendelse af e-mails. Undersøg eventuelt hvilket værktøj, der passer bedst til dine behov og ønsker. Lad os så komme i gang!

emailDe tre bedste metoder

Overordnet set, er tre af de mest effektive metoder til lead-generering slide-in / popups, lead ads på sociale medier og fysisk indsamling. Hvilken en af disse tre, der performer bedst og genererer flest leads med færrest mulige omkostninger, kan være meget forskelligt fra branche til branche. Dog er der intet i galt i at benytte alle tre muligheder, hvilket samtidigt kan være med til at give dig solidt overblik over den mest effektive kanal at arbejde videre på.

 
Slide-In / Pop-up / Bar på din hjemmeside/webshop

En gammel kending er den såkaldte pop-up, der kommer i mange forskellige afskygninger. Det gode ved en pop-up/slide-in/bar på din hjemmeside eller webshop er, at du kan være forholdsvis sikker på kvaliteten af dine leads. Du får nemlig kun mail adresser fra brugere, der allerede har fundet vej til din hjemmeside. Det er derfor naturligt at antage, at de har en vis interesse for din forretning og derfor er mere tilbøjelige til at give dig din mailadresse. Selve indsamlingen koster intet i drift, udover driften til hjemmesiden, med mindre du benytter dig af specialiseret software, som f.eks. Sleeknote.

Implementeringen af en pop-up/slide-in/bar er typisk heller ikke omkostningstung. Enten kan du selv installere via et plugin, få dit webbureau til at gøre det eller bruge MailChimps egen pop-up generator, der dog stadig er mangelfuld, da vi testede den her i september 2018.

En pop-up er det klassiske, og for mange irriterende, vindue med et budskab, der fylder det meste af skærmen. En slide-in er en mindre invasiv version, der fylder mindre i skærmbilledet og som nemmere kan klikkes væk. Statistik viser, at den ”irriterende” pop-up får den bedste konverteringsrate. Til gengæld er det svært at finde data om, hvor mange den rent faktisk irriterer og om den eventuelt påvirker købsprocessen negativt. Dette kan du selvfølgelig teste via eksempelvis gns. sessionsvarighed på Analytics. Du kan forvente, at ca. 2-4 ud af 100 besøgende vil skrive deres e-mail, hvis de støder på en pop-up på din hjemmeside. Hvis du bruger den mindre invasive slide-in eller en notifikationsbar, vil du opnå ca. halvt så mange tilmeldinger ifølge statistikken. Du kan med fordel splitteste disse muligheder, så du finder ud af, hvad der virker bedst for netop din forretning. Du har mange test-muligheder med pop-ups. Udover selve typen, kan du indstille pop-up’en til kun at dukke op på specielle undersider, efter et bestemt tidsrum eller efter et bestemt antal klik, når brugeren er på vej til at forlade din hjemmeside etc.

Det siger sig selv, at strategien med en pop-up/slide-in på hjemmesiden virker bedst, hvis der er god og relevant trafik til siden. Denne trafik kommer sjældent af sig selv, så de omkostninger, du har ved din online markedsføring, kan skabe mere værdi, hvis du forsøger at konvertere dine dyre besøgende til e-mailadresser – nu når de alligevel er der.

popup

Et eksempel på en "bar", som du kan implementere på din hjemmeside.

  

Et eksempel på den meget invasive og klassiske "pop-up", der både generer og konverterer bedst. 

Et eksempel på en "slide in", der er mindre invasiv end pop-up'en. 

Lead ads på sociale medier

En anden populær metode til at indsamle e-mail adresser er på de sociale medier, heriblandt Facebook. Det er nemt for brugeren at sige ”ja tak”, da grundlæggende oplysninger typisk allerede er udfyldt via eksempelvis Facebooks database. Derfor skal der en mindre indsats til for brugeren, hvilket øger konverteringen. Ulempen ved at samle mails på de sociale medier er dog, at det i højere grad anses som en reklame end hvis det var på din egen hjemmeside. En lead ad kampagne på Facebook eller LinkedIn er push-markedsføring, hvor du forsøger at stjæle brugerens opmærksomhed fra alle mulige andre ved at eksponere dit budskab foran dem. Lead ads kan koste alt fra 0,5 kroner pr. e-mail til hundredevis af kroner pr. e-mail. Om det er dyrt eller billigt med eksempelvis 50 kroner pr. lead, afhænger i høj grad af det produkt, du sælger, og hvad et lead er værd for din forretning. Det er selvfølgelig svært at lave en god forretning, hvis indsamlingen af mails koster 500 kroner stykket og du sælger et produkt, der koster 39 kroner. 

Det er svært at give statistiske bud på, hvad du kan forvente af en Lead Ad kampagne på eksempelvis Facebook. Budskab, indhold og segmentering er altafgørende for din succes, når du skal samle e-mails ind på de sociale medier.

Et eksempel på en Lead Ad annonce på Facebook. 

Fysisk indsamling

Den fysiske indsamling af e-mail adresser kan have en rigtigt god effekt for din virksomhed, især hvis du i forvejen har en fysisk butik, hvor dine kunder færdes. De virksomheder, der er afhængige af kundernes fysiske tilstedeværelse, har typisk en tæt kontakt med kunden og de har derfor muligheden for en høj konvertering i forbindelse med indsamling af e-mails. Her er et gennemtænkt budskab meget afgørende for successen. Men selve indsamlingen kan foregå på mange forskellige måder: Flyers, et skilt, bannere, individuel forespørgsel, en iPad ved kassen eller en helt sjette mulighed. Du kan finde inspiration til at indsamle e-mails i en fysisk butik her.

Budskabet tæller

Én ting er at finde den rigtige kombination af metoder og værktøjer til at indsamle e-mails. Dit budskab er mindst ligeså vigtigt, hvis du efterfølgende vil have relevante e-mailadresser at udsende til. Jeg har efterhånden set mange (store og små) virksomheder lave konkurrencer, hvor man skal deltage ved at indtaste sin e-mailadresse, hvorefter en vinder bliver trukket. Denne metode kan være uhyre effektiv, men præmien er i de fleste tilfælde nødt til at have relevans i forhold til din virksomheds produkt – ellers får du en masse lavt konverterende e-mailadresser, der ikke har en særligt høj værdi for din virksomhed. Som nævnt i indledningen er disse e-mailadresser først og fremmest leads, hvilket betyder, at de har vist en form for interesse for dit produkt eller din virksomhed. Hvis du som tømrer udlover en B&O højtaler, kan det godt være, at du får en masse e-mailadresser, men sandsynligheden for, at de vil bruge dig til noget tømrearbejde er minimal. De vil sådan set bare gerne vinde højtaleren og er højst sandsynligt ligeglade med din virksomheds produkt. Det kan også være, at de mange e-mails tømreren får ind, samlet set konverterer bedre, end hvis han tilbød noget mindre "attraktivt" - her skal man strategisk overveje kvantitet kontra kvalitet - og herefter finde ud af, hvad der virker bedst for netop din forretning. Konkurrencer er statistisk og overordnet set en god idé. Du skal bare sørge for, at det du udlodder, har en værdi for din målgruppe.

Du får altså, som grundregel, mest ud af din indsats, hvis du giver dine modtagere noget af værdi. Det behøver ikke være muligheden for at vinde et fysisk og gratis produkt. Det kan være ekspertviden eller noget helt tredje. Blot at det skaber værdi for dine modtagere. Det samme gælder i øvrigt, når du sender mails ud til dine leads efterfølgende: Spild aldrig dine modtageres tid.

Prøv dig frem. Splittest. Find ud af, hvad der giver dig det bedste afkast. Hvis du sidder fast, hjælper Uptime gerne. Vi kan bidrage med strategisk viden, eksekvering af kampagner, udsendelse af nyhedsbreve, indsamling af e-mails, automation og segmentering. Du kan læse mere om vores tilgang til e-mail marketing her.

Tak, fordi du læste med :-) 

 

 

 

Se alle blogindlæg

Website © UptimeFjernsupport Åbn fjernsupport

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber
popout_cookieTil popoutUptime13 dage
SL_CA/B TestningSmartlook2 år
Pk idTil Piwik statistikPiwik1 år
Pk refTil Piwik statistikPiwik

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere